Livonsaaren osuuspuutarhan kehittäminen jäsennäkökulmasta
Tiitto, Salla (2015)
Tiitto, Salla
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504265026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504265026
Tiivistelmä
Kumppanuusmaatalous on kokonaisvaltainen ruokajärjestelmä. Keskeistä siinä on kuluttajan ja tuottajan välinen tiivis yhteistyö sekä lyhyt elintarvikeketju. Kumppanuusmaatalous on noussut tila- ja torimyynnin rinnalle pientuottajien lähiruoka- ja markkinointikanavaksi Euroopassa ja Yhdys-valloissa. Suomessa kumppanuusmaatalousmallilla toimivia hankkeita on syntynyt viime vuosina kymmenkunta eri puolille maata.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kumppanuusmaataloutta sekä vuoden 2014 Livonsaaren osuuspuutarhan jäsenille suunnattujen kahden kyselyn tuloksia. Livonsaaren osuuspuutarhan toiminnan piirteitä käsitellään myös nelikenttäanalyysin avulla. Kohderyhmä tavoitettiin lähettämällä sähköisten kyselylomakkeiden linkit Livonsaaren osuuspuutarhan sähköpostilistalle. Jäsenkyselyyn vastauksia tuli 49 ja jäsenkyselyn vastausprosentti on 58 %. Toiminnassa onnistumisen arvioinnin avuksi sekä seuraavan kauden toiveita varten laadittuun syksyn tyytyväisyyskyselyyn vastasi 56 jäsentä loppusyksyn 91:stä jäsenestä. Näin ollen vastausprosentti oli tyytyväisyyskyselyssä 62 %.
Pohjimmiltaan Livonsaaren osuuspuutarhan jäsenet halusivat tukea lähiruuan tuotantoa. Satojakojen ansiosta osuuspuutarhan jäsenten kasvisten käyttö monipuolistui. Kyselyiden puitteissa jäsenet esittivät toiveitaan osuuspuutarhan toiminnan järjestämiseen, esimerkiksi joustavuutta satolaatikoiden tilaamisen aloittamisessa toivottiin. Satolaatikon noutaminen joka viikko sekä satomaksun suorittaminen ennakkoon vaativat kuluttajalta ennakkoluulottomuutta ja sitoutumista. Henkilökohtainen suositteleminen oli paras tapa saada tietoa Livonsaaren osuuspuutarhan toiminnasta. Samalla se on ehkä merkittävin tekijä, joka johtaa päätökseen liittyä osuuspuutarhan jäseneksi. Aktiivisen yhteydenpidon ja tiedottamisen ansiosta kuluttajat ymmärtävät paremmin, kuinka kumppanuusmaatalous toimii. Tyytyväisyyskyselyyn vastanneet jäsenet ovat hyvin tyytyväisiä Livonsaaren osuuspuutarhan toimintaan. He ovat omaksuneet kumppanuusmaatalousmallin ja haluavat jatkossa olla mukana toiminnassa. Hyvä tuote, kumppanuusmaataloudesta kiinnostuneen kuluttajaryhmän ta-voittaminen sekä aktiivinen yhteydenpito jäseniin ovat toiminnan jatkuvuuden tekijät.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kumppanuusmaataloutta sekä vuoden 2014 Livonsaaren osuuspuutarhan jäsenille suunnattujen kahden kyselyn tuloksia. Livonsaaren osuuspuutarhan toiminnan piirteitä käsitellään myös nelikenttäanalyysin avulla. Kohderyhmä tavoitettiin lähettämällä sähköisten kyselylomakkeiden linkit Livonsaaren osuuspuutarhan sähköpostilistalle. Jäsenkyselyyn vastauksia tuli 49 ja jäsenkyselyn vastausprosentti on 58 %. Toiminnassa onnistumisen arvioinnin avuksi sekä seuraavan kauden toiveita varten laadittuun syksyn tyytyväisyyskyselyyn vastasi 56 jäsentä loppusyksyn 91:stä jäsenestä. Näin ollen vastausprosentti oli tyytyväisyyskyselyssä 62 %.
Pohjimmiltaan Livonsaaren osuuspuutarhan jäsenet halusivat tukea lähiruuan tuotantoa. Satojakojen ansiosta osuuspuutarhan jäsenten kasvisten käyttö monipuolistui. Kyselyiden puitteissa jäsenet esittivät toiveitaan osuuspuutarhan toiminnan järjestämiseen, esimerkiksi joustavuutta satolaatikoiden tilaamisen aloittamisessa toivottiin. Satolaatikon noutaminen joka viikko sekä satomaksun suorittaminen ennakkoon vaativat kuluttajalta ennakkoluulottomuutta ja sitoutumista. Henkilökohtainen suositteleminen oli paras tapa saada tietoa Livonsaaren osuuspuutarhan toiminnasta. Samalla se on ehkä merkittävin tekijä, joka johtaa päätökseen liittyä osuuspuutarhan jäseneksi. Aktiivisen yhteydenpidon ja tiedottamisen ansiosta kuluttajat ymmärtävät paremmin, kuinka kumppanuusmaatalous toimii. Tyytyväisyyskyselyyn vastanneet jäsenet ovat hyvin tyytyväisiä Livonsaaren osuuspuutarhan toimintaan. He ovat omaksuneet kumppanuusmaatalousmallin ja haluavat jatkossa olla mukana toiminnassa. Hyvä tuote, kumppanuusmaataloudesta kiinnostuneen kuluttajaryhmän ta-voittaminen sekä aktiivinen yhteydenpito jäseniin ovat toiminnan jatkuvuuden tekijät.