Pedagogisen johtamisen kehittäminen
Tirkkonen, Mika (2015)
Tirkkonen, Mika
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234818
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena on pedagogisen johtamisen kehittäminen. Tällä hetkellä koulutuksessa eletään muutoksessa. Opinnäytetyössä keskitytään tutkimaan miten uusi opetusmalli integroituu tulevaisuuden työelämään. Pedagoginen johtaminen on laaja-alainen käsite ja se perustuu näihin kysymyksiin ja tavoitteisiin. Tavoitteena kehittämistyös-sä on saada pedagogisen johtamisen kautta pysyviä opetusmalleja niin, että se vastaa tule-vaisuuden haasteisiin opetuskasvatuksessa.
Opinnäytetyön kirjallinen työ eteni teoreettiseen kirjallisuuteen ja sen kautta empiiriseen osuuteen. Empiirisessä osuudessa käytin kvalitatiivista tutkimusotetta ja monipuolisia tutki-musmenetelmiä kuten laadullista tutkimushaastattelua. Tutkimuksessa käytin myös benchmarking tutkimusta. Usein benchmarking toteutetaan vierailulla organisaatioon, jon-ka kanssa omaa toimintaa halutaan vertailla. Ennen vierailua tavoitteiden tulisi olla tarkoin selvillä, ja jotta vierailusta saataisiin kaikki mahdollinen hyöty irti.
Opinnäytetyön kirjallinen työ eteni teoreettiseen kirjallisuuteen ja sen kautta empiiriseen osuuteen. Empiirisessä osuudessa käytin kvalitatiivista tutkimusotetta ja monipuolisia tutki-musmenetelmiä kuten laadullista tutkimushaastattelua. Tutkimuksessa käytin myös benchmarking tutkimusta. Usein benchmarking toteutetaan vierailulla organisaatioon, jon-ka kanssa omaa toimintaa halutaan vertailla. Ennen vierailua tavoitteiden tulisi olla tarkoin selvillä, ja jotta vierailusta saataisiin kaikki mahdollinen hyöty irti.