Leikki-ikäisen ravitsemuksen ongelmat psyykkisestä näkökulmasta
Roos, Milla; Rantala, Marjo (2015)
Roos, Milla
Rantala, Marjo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174485
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä leikki-ikäisen lapsen ravitsemukseen liittyviin ongelmiin ja jakaa asiasta tietoa varhaiskasvatusyksikköön. Tarkoituksena oli myös selvittää leikki-ikäisen ravitsemuksen ongelmiin vaikuttavia tekijöitä sekä nostaa esiin vanhemman roolia ja vuorovaikutuksellista kanssakäymistä leikki-ikäisen lapsen kanssa.
Työn tavoitteena oli koota ravitsemukseen ja ruokailuun liittyvien ongelmien keskeiset teemat ja tarkastella niitä psyykkisestä näkökulmasta, jonka pohjalta pidettiin asiantuntijapuheenvuoro Haltian vuoropäiväkodin henkilökunnalle. Opinnäytetyön teoriapohja muodostettiin hakemalla tietoa tutkimuksista, julkaisuista, suosituksista, kirjallisuudesta sekä verkkomateriaaleista.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus suunniteltiin toteutettavaksi Janakkalassa Haltian vuoropäiväkodin koulutusillan yhteyteen. Asiantuntijapuheenvuoron suunnittelussa oli mukana päiväkodin johtaja, jonka kanssa yhteistyössä suunniteltiin aikataulu. Muilta osin vastuu toteutuksesta oli opinnäytetyön tekijöillä. Toiveena toteutukseen päiväkodin johtajalla oli kiinnittää huomiota leikki-ikäisen ruokailurytmiin, terveelliseen ravitsemukseen ja ravitsemuksen haasteisiin liittyviin näkökulmiin. Keskustelun ja ravitsemuksen haasteiden tarkasteleminen varhaiskasvatuksen ammattilaisten keskuudessa oli opinnäytetyön toiminnallisen osuuden päätavoitteena.
Toiminnallisesta osuudesta kerättiin palautetta kyselylomakkeella. Saatu palaute oli hyvää. Osassa palautteista ilmeni aiheen olleen ajankohtainen sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisia askarruttava huoli.
Työn tavoitteena oli koota ravitsemukseen ja ruokailuun liittyvien ongelmien keskeiset teemat ja tarkastella niitä psyykkisestä näkökulmasta, jonka pohjalta pidettiin asiantuntijapuheenvuoro Haltian vuoropäiväkodin henkilökunnalle. Opinnäytetyön teoriapohja muodostettiin hakemalla tietoa tutkimuksista, julkaisuista, suosituksista, kirjallisuudesta sekä verkkomateriaaleista.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus suunniteltiin toteutettavaksi Janakkalassa Haltian vuoropäiväkodin koulutusillan yhteyteen. Asiantuntijapuheenvuoron suunnittelussa oli mukana päiväkodin johtaja, jonka kanssa yhteistyössä suunniteltiin aikataulu. Muilta osin vastuu toteutuksesta oli opinnäytetyön tekijöillä. Toiveena toteutukseen päiväkodin johtajalla oli kiinnittää huomiota leikki-ikäisen ruokailurytmiin, terveelliseen ravitsemukseen ja ravitsemuksen haasteisiin liittyviin näkökulmiin. Keskustelun ja ravitsemuksen haasteiden tarkasteleminen varhaiskasvatuksen ammattilaisten keskuudessa oli opinnäytetyön toiminnallisen osuuden päätavoitteena.
Toiminnallisesta osuudesta kerättiin palautetta kyselylomakkeella. Saatu palaute oli hyvää. Osassa palautteista ilmeni aiheen olleen ajankohtainen sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisia askarruttava huoli.