2D-materiaalipaketin toteuttaminen Unity Asset Store -verkkopalveluun
Juslin, Sonja-Maria (2015)
Juslin, Sonja-Maria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154400
Tiivistelmä
Unity 3D -pelimoottori on kolmiulotteisten pelien tekemiseen tarkoitettu pelimoottori, johon julkaistiin vuonna 2013 työkalut myös kaksiulotteisille peleille. Unitylla työskentelevillä pelien kehittäjillä on käytössään Unity Asset Store -palvelu, jossa käyttäjät myyvät tekemäänsä pelimateriaalia valmispakettien muodossa. Uuden pelimoottoriversion myötä kaksiulotteisten pelien grafiikkapaketeille on kysyntää. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli esitellä kaksiulotteisten pelien grafiikan tuottamiseen liittyvää teoriaa, jota voitaisiin hyödyntää peligrafiikkaa tehtäessä. Opinnäytetyön aikana toteutettiin projektiluontoisesti kaksiulotteisen pelin tekstuuripaketti, jonka tavoitteena oli havainnollistaa teoria- ja työskentelyosuudessa esiintyneitä asioita.
Materiaalipaketti suunniteltiin peligrafiikan toteuttamiseen liittyvän teorian pohjalta, joka koottiin erilaisista digitaaliseen grafiikkaan ja värioppiin liittyvistä kirjallisista materiaaleista. Työskentelyn aikana tehdyt tekniset ratkaisut pohjautuivat digitaalisen grafiikan optimointiin ja verkkopalvelun vaatimuksiin.
Graafinen materiaalipaketti valmistui tutkitun teorian pohjalta ja Unity Asset Store -palvelun vaatimusten mukaan. Teoriaosio painottaa digitaalisen grafiikan teknisiin ratkaisuihin kiinnitettäviä asioita ja värimaailman tärkeyttä pelin ymmärrettävyydessä ja teemassa. Tekstuuripaketin suunnittelu toi esille uusia näkökulmia pelin graafisten ratkaisujen toteuttamisessa. Teoriaosuudessa esiteltyjä toimintatapoja voidaan käyttää pelimoottorista riippumatta myös muissa peligrafiikkaan liittyvissä projekteissa. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia peligrafiikan toteuttamista eri pelimoottorien kesken. Grafiikan optimointi ja käytettävyys peleissä ovat pelituotannon kannalta tärkeiksi nousseita aiheita, joita voisi myös tutkia laajemmin.
Materiaalipaketti suunniteltiin peligrafiikan toteuttamiseen liittyvän teorian pohjalta, joka koottiin erilaisista digitaaliseen grafiikkaan ja värioppiin liittyvistä kirjallisista materiaaleista. Työskentelyn aikana tehdyt tekniset ratkaisut pohjautuivat digitaalisen grafiikan optimointiin ja verkkopalvelun vaatimuksiin.
Graafinen materiaalipaketti valmistui tutkitun teorian pohjalta ja Unity Asset Store -palvelun vaatimusten mukaan. Teoriaosio painottaa digitaalisen grafiikan teknisiin ratkaisuihin kiinnitettäviä asioita ja värimaailman tärkeyttä pelin ymmärrettävyydessä ja teemassa. Tekstuuripaketin suunnittelu toi esille uusia näkökulmia pelin graafisten ratkaisujen toteuttamisessa. Teoriaosuudessa esiteltyjä toimintatapoja voidaan käyttää pelimoottorista riippumatta myös muissa peligrafiikkaan liittyvissä projekteissa. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia peligrafiikan toteuttamista eri pelimoottorien kesken. Grafiikan optimointi ja käytettävyys peleissä ovat pelituotannon kannalta tärkeiksi nousseita aiheita, joita voisi myös tutkia laajemmin.