Onko Kariplast Oy brändi?
Kumpula, Annemari (2015)
Kumpula, Annemari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503303717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503303717
Tiivistelmä
Tutkimuksen pääongelmana on selvittää, onko ”Kariplast Oy” brändi, sekä mitä tapahtuu pienen, suomalaisen yrityksen identiteetille, kun kansainvälinen organisaatio ostaa sen osaksi suurempaa kokonaisuutta. Samalla kyseenalaistetaan Kariplast-brändin olemassaolo ja sen tarpeellisuus asiakkaiden mielipiteiden kautta. Tarkoitus on myös sel-vittää, mitä yrityksen tavoitteille ja mielikuvalle tapahtui yrityskaupan jälkeen. Tutkimus tehdään toimeksiantona Kariplast Oy:lle.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta osasta. Aluksi pyritään mahdollisimman kattavasti kuvaamaan brändi käsitettä B2B-markkinoilla. Tässä osuudessa nostetaan esiin myös brändiarkkitehtuurin perusmallit, kohdeyritys silmällä pitäen.
Toisen merkittävän osan teoriasta muodostaa kappale B2B-markkinoinnista ja asiakkuussuhteista sekä niiden vaikutuksesta kaupan käyntiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää mukaillen. Tutkittava aineisto hankittiin teemahaastattelu-menetelmää käyttäen. Teemahaastattelut suoritettiin keväällä 2014 ja tutkimustentulokset analysoitiin syksyllä 2014. Haastateltavia oli 12 kappaletta. Haastateltavina oli asiakkaita, omistajia ja brändiasiantuntija Ivana Pesic.
Tutkimustulokset antoivat arvokasta tietoa Kariplast Oy:lle siitä, minkälaisena asiakkaat ovat kokeneet keskinäisen yhteistyön sekä miten he ovat suhtautuneet 2010 tapahtu-neeseen yritysostoon. Suurin osa asiakkaista oli sitä mieltä, että Kariplast Oy on brändi ja se tulisi säilyttää. Kariplast Oy:n tulisi tarkastella mahdollisuuksia brändin rakentamisessa ja mahdollisesti harkita brändiasiantuntijan apua, jonka avulla yrityksen brändistrategiaa pystyttäisiin rakentamaan haluttuun suuntaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta osasta. Aluksi pyritään mahdollisimman kattavasti kuvaamaan brändi käsitettä B2B-markkinoilla. Tässä osuudessa nostetaan esiin myös brändiarkkitehtuurin perusmallit, kohdeyritys silmällä pitäen.
Toisen merkittävän osan teoriasta muodostaa kappale B2B-markkinoinnista ja asiakkuussuhteista sekä niiden vaikutuksesta kaupan käyntiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää mukaillen. Tutkittava aineisto hankittiin teemahaastattelu-menetelmää käyttäen. Teemahaastattelut suoritettiin keväällä 2014 ja tutkimustentulokset analysoitiin syksyllä 2014. Haastateltavia oli 12 kappaletta. Haastateltavina oli asiakkaita, omistajia ja brändiasiantuntija Ivana Pesic.
Tutkimustulokset antoivat arvokasta tietoa Kariplast Oy:lle siitä, minkälaisena asiakkaat ovat kokeneet keskinäisen yhteistyön sekä miten he ovat suhtautuneet 2010 tapahtu-neeseen yritysostoon. Suurin osa asiakkaista oli sitä mieltä, että Kariplast Oy on brändi ja se tulisi säilyttää. Kariplast Oy:n tulisi tarkastella mahdollisuuksia brändin rakentamisessa ja mahdollisesti harkita brändiasiantuntijan apua, jonka avulla yrityksen brändistrategiaa pystyttäisiin rakentamaan haluttuun suuntaan.