Ikäihmisiin kohdistuvan kaltoinkohtelun havaitseminen ja siihen puuttuminen : Kotihoidon työntekijöiden näkökulma kaltoinkohteluun
Paulamäki, Piritta (2015)
Paulamäki, Piritta
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503293673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503293673
Tiivistelmä
Väestön ikääntyminen kasvattaa huolta ikääntyneisiin kohdistuvasta kaltoinkohtelusta. Tutkimuksessani käsittelen ikäihmisiin kohdistuvaa, lähisuhteessa tapahtuvaa kaltoinkohtelua. Pääpaino on kaltoinkohtelun tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa. Tutkimuksen aineiston olen kerännyt Webropol -kyselyn avulla, jossa on sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen piirteitä. Kyselyyn osallistui 26 kotihoidon työntekijää.
Keskeiset tutkimuskysymykseni liittyvät eri kaltoinkohtelun muotojen tunnistamiseen ja kaltoinkohteluun puuttumiseen, sekä siihen, mitkä merkit ovat herättäneet huolen kaltoinkohtelusta. Lisäksi halusin tietää, mistä kotihoidon työntekijät ovat saaneet aiheeseen liittyvää tietoa ja millaista tietoa he kaipasivat lisää.
Tutkimukseen vastanneet kotihoidon työntekijät ovat yhtä lukuun ottamatta havainneet kaltoinkohtelua. Kaltoinkohteluun on myös puututtu suhteellisen hyvin. Havaituimmat kaltoinkohtelun muodot ovat olleet hoidon ja huolenpidon laiminlyönti, fyysinen väkivalta, henkinen väkivalta ja taloudellinen väkivalta ja hyväksikäyttö. Kun kotihoidon työntekijät havaitsevat kaltoinkohtelua, ottavat he tilanteesta riippuen yhteyttä uhrin omaisiin ja yhteistyötahoihin, keskustelevat uhrin ja/tai kaltoinkohtelun tekijän kanssa sekä ottavat huolen puheeksi työkavereiden ja esimiehen kesken. Kaltoinkohteluun puuttumista saattaa vaikeuttaa joissakin tilanteissa asiakkaan itsemääräämisoikeus, pelko hoitosuhteen vaarantumisesta ja tietämättömyys siitä, missä menee puuttumisen raja.
Keskeiset tutkimuskysymykseni liittyvät eri kaltoinkohtelun muotojen tunnistamiseen ja kaltoinkohteluun puuttumiseen, sekä siihen, mitkä merkit ovat herättäneet huolen kaltoinkohtelusta. Lisäksi halusin tietää, mistä kotihoidon työntekijät ovat saaneet aiheeseen liittyvää tietoa ja millaista tietoa he kaipasivat lisää.
Tutkimukseen vastanneet kotihoidon työntekijät ovat yhtä lukuun ottamatta havainneet kaltoinkohtelua. Kaltoinkohteluun on myös puututtu suhteellisen hyvin. Havaituimmat kaltoinkohtelun muodot ovat olleet hoidon ja huolenpidon laiminlyönti, fyysinen väkivalta, henkinen väkivalta ja taloudellinen väkivalta ja hyväksikäyttö. Kun kotihoidon työntekijät havaitsevat kaltoinkohtelua, ottavat he tilanteesta riippuen yhteyttä uhrin omaisiin ja yhteistyötahoihin, keskustelevat uhrin ja/tai kaltoinkohtelun tekijän kanssa sekä ottavat huolen puheeksi työkavereiden ja esimiehen kesken. Kaltoinkohteluun puuttumista saattaa vaikeuttaa joissakin tilanteissa asiakkaan itsemääräämisoikeus, pelko hoitosuhteen vaarantumisesta ja tietämättömyys siitä, missä menee puuttumisen raja.