Suomen Meripelastusseura sosiaalisessa mediassa nyt ja lähitulevaisuudessa
Rantala, Sini (2015)
Rantala, Sini
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503183320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503183320
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Suomen Meripelastusseuran toimeksiannosta. Työn tarkoituksena on selvittää, missä sosiaalisen median kanavissa Suomen Meripelastusseuran tulisi olla ja minkälaista sisältöä sen tulisi niissä tuottaa. Opinnäytetyön avulla halutaan saada selville, miten Suomen Meripelastusseuran kohderyhmät käyttävät sosiaalista mediaa ja minkälaisesta sisällöstä ne ovat kiinnostuneet.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentuu sisältömarkkinoinnista ja eritysesti sosiaalisessa mediassa tapahtuvasta sisältömarkkinoinnista. Aluksi käsitellään sisältömarkkinoinnin keinoja ja prosessia. Tämän jälkeen keskitytään sosiaaliseen mediaan markkinoinnin kanavana. Teoreettinen viitekehys pyritään ymmärtämään erityisesti järjestön käyttöä ajatellen.
Empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena survey-kyselynä, johon pääsi vastaamaan Suomen Meripelastusseuran Facebook- ja internetsivujen kautta sekä Suomen Purjehduksen ja Veneilyn internetsivujen kautta. Linkki kyselyyn lähetettiin myös hiukan yli 14 000 kohderyhmän jäsenelle sähköpostitse. Kysely oli vastattavissa kaksi viikkoa joulukuussa 2014. Vastauksia saatiin 1490 kappaletta.
Suomen Meripelastusseuran kohderyhmän keskuudessa sosiaalista mediaa käytetään verrattain vähän. Sen olemassa olevat sosiaalisen median kanavat, Facebook ja YouTube, ovat suosituimpia kanavia. Sosiaalisen median kautta halutaan erityisesti lukea ajankohtaisia uutisia ja informoivaa sisältöä. Suomen Meripelastusseuraa seurataan virtuaalisesti eniten internetsivujen kautta
Uusien sosiaalisen median kanavien käyttöönotolle ei ole Suomen Meripelastusseuralla tarvetta ainakaan vielä. Tärkeintä olisi keskittyä olemassa olevien kanavien sisältöön ja niiden suosion kasvattamiseen. Kotisivun ja eri sosiaalisen median kanavien linkittämisen avulla myös sosiaalisen median kanavien suosiota ja tunnettuutta voidaan kasvattaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentuu sisältömarkkinoinnista ja eritysesti sosiaalisessa mediassa tapahtuvasta sisältömarkkinoinnista. Aluksi käsitellään sisältömarkkinoinnin keinoja ja prosessia. Tämän jälkeen keskitytään sosiaaliseen mediaan markkinoinnin kanavana. Teoreettinen viitekehys pyritään ymmärtämään erityisesti järjestön käyttöä ajatellen.
Empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena survey-kyselynä, johon pääsi vastaamaan Suomen Meripelastusseuran Facebook- ja internetsivujen kautta sekä Suomen Purjehduksen ja Veneilyn internetsivujen kautta. Linkki kyselyyn lähetettiin myös hiukan yli 14 000 kohderyhmän jäsenelle sähköpostitse. Kysely oli vastattavissa kaksi viikkoa joulukuussa 2014. Vastauksia saatiin 1490 kappaletta.
Suomen Meripelastusseuran kohderyhmän keskuudessa sosiaalista mediaa käytetään verrattain vähän. Sen olemassa olevat sosiaalisen median kanavat, Facebook ja YouTube, ovat suosituimpia kanavia. Sosiaalisen median kautta halutaan erityisesti lukea ajankohtaisia uutisia ja informoivaa sisältöä. Suomen Meripelastusseuraa seurataan virtuaalisesti eniten internetsivujen kautta
Uusien sosiaalisen median kanavien käyttöönotolle ei ole Suomen Meripelastusseuralla tarvetta ainakaan vielä. Tärkeintä olisi keskittyä olemassa olevien kanavien sisältöön ja niiden suosion kasvattamiseen. Kotisivun ja eri sosiaalisen median kanavien linkittämisen avulla myös sosiaalisen median kanavien suosiota ja tunnettuutta voidaan kasvattaa.