Toimeksiantosopimus asianajotoiminnassa : Case Asianajotoimisto Romo & Ilonen Oy
Ollila, Tarja (2015)
Ollila, Tarja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133125
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana oli Asianajotoimisto Romo & Ilonen Oy ja opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda asianajotoimiston käyttöön vakioehdot sisältävä toimeksiantosopimus. Sopimuksen tuli olla selkeä, helppokäyttöinen ja yksiselitteinen. Käyttöönotettavan toimeksiantosopimuksen tavoitteena oli selventää aiemmin syntyneitä riitatilanteita siitä, oliko toimeksiantoa ylipäänsä avattu sekä vähentää laskutuksen oikeellisuuteen ja laskusaatavien perintään liittyneitä ongelmia.
Lisäksi tavoitteena oli selvittää, milloin asianajajalla on oikeus tai jopa velvollisuus luopua toimeksiannon hoitamisesta ja millaiset mahdollisuudet asiakkaalla on irtisanoa jo aloitettu toimeksianto tai moittia asianajajan tekemää työtä tai laskutusta. Opinnäytetyössä tavoitteena oli myös selvittää, mitä etämyynti asianajotoiminnassa tarkoittaa ja milloin sopimussuhde etämyynnissä syntyy. Opinnäytetyö on toiminnallinen.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantosopimuksia luotiin kaksi – toinen yksityisasiakkaille ja toinen yhteisöasiakkaille. Tärkein ero sopimusten välillä oli oikeusturvavakuutuksen käsittely. Lainsäädäntö ja Suomen Asianajajaliiton ohjeet ja normit sääntelevät erityisesti kuluttajan kanssa tehtävää vakiosopimusta.
Opinnäytetyössä pohditaan myös sopimukseen mahdollisesti tulevaisuudessa lisättäviä varaumia, vastuunrajoitusehtoja ja mahdollisuutta tarjota asiakkaalle kokonaispalkkiota tai jopa ehdollista palkkiota, mitä ei vielä tällä hetkellä käytetä Suomessa.
Lisäksi tavoitteena oli selvittää, milloin asianajajalla on oikeus tai jopa velvollisuus luopua toimeksiannon hoitamisesta ja millaiset mahdollisuudet asiakkaalla on irtisanoa jo aloitettu toimeksianto tai moittia asianajajan tekemää työtä tai laskutusta. Opinnäytetyössä tavoitteena oli myös selvittää, mitä etämyynti asianajotoiminnassa tarkoittaa ja milloin sopimussuhde etämyynnissä syntyy. Opinnäytetyö on toiminnallinen.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantosopimuksia luotiin kaksi – toinen yksityisasiakkaille ja toinen yhteisöasiakkaille. Tärkein ero sopimusten välillä oli oikeusturvavakuutuksen käsittely. Lainsäädäntö ja Suomen Asianajajaliiton ohjeet ja normit sääntelevät erityisesti kuluttajan kanssa tehtävää vakiosopimusta.
Opinnäytetyössä pohditaan myös sopimukseen mahdollisesti tulevaisuudessa lisättäviä varaumia, vastuunrajoitusehtoja ja mahdollisuutta tarjota asiakkaalle kokonaispalkkiota tai jopa ehdollista palkkiota, mitä ei vielä tällä hetkellä käytetä Suomessa.