Maahanmuuttajalapsen kohtaaminen päiväkodin henkilöstön näkökulmasta
Turunen, Suvi (2014)
Turunen, Suvi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503062835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503062835
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa tilannetta Sotkamon ja Vaasan päiväkotien maahanmuuttajalasten ja –perheiden kanssa tehtävästä työstä sekä saada päiväkotien henkilökunta pohtimaan omia mahdollisia ennakkoluulojaan, vahvuuksiaan ja heikkouksiaan. Tarkoituksena oli saada selville myös millaisia neuvoja ja toimintatapoja Sotkamossa kaivataan maahanmuuttajatyöhön ja millaisia neuvoja ja toimintatapoja Vaasan päiväkoti voi antaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu erilaisista laeista, jotka luovat pohjan varhaiskasvatustyölle päiväkodissa sekä monikulttuurisuudesta, maahanmuuton eri näkökulmista sekä käsitteistä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomakkeita, jotka lähetettiin Sotkamon kolmeen päiväkotiin sekä Vaasan Ristinummen päiväkotiin. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa on käytetty teoriaa interkulttuurisesta kompetenssista, jota mm. Heini Paavola ja Mirja-Tytti Talib ovat käsittelleet kirjassaan Kulttuurinen moninaisuus päiväkodissa ja koulussa.
Tutkimuksen vastauksista ilmeni eroavaisuudet kokemuksesta maahanmuuttajaperheen kanssa tehtävästä työstä Sotkamon päiväkotien sekä Vaasan päiväkodin välillä. Toisaalta kummankin kunnan päiväkotien henkilöstö puhui samoista asioista vastatessaan kysymyksiin. Tutkimuksen mukaan haastateltaville on tärkeää saada koulutusta maahanmuuttajatyöhön liittyen. Myös jo aiemmin saadut kokemukset, tiedon jako työntekijöiden kesken sekä oma henkilökohtainen ja ammatillinen asennoituminen nostettiin esille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu erilaisista laeista, jotka luovat pohjan varhaiskasvatustyölle päiväkodissa sekä monikulttuurisuudesta, maahanmuuton eri näkökulmista sekä käsitteistä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomakkeita, jotka lähetettiin Sotkamon kolmeen päiväkotiin sekä Vaasan Ristinummen päiväkotiin. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa on käytetty teoriaa interkulttuurisesta kompetenssista, jota mm. Heini Paavola ja Mirja-Tytti Talib ovat käsittelleet kirjassaan Kulttuurinen moninaisuus päiväkodissa ja koulussa.
Tutkimuksen vastauksista ilmeni eroavaisuudet kokemuksesta maahanmuuttajaperheen kanssa tehtävästä työstä Sotkamon päiväkotien sekä Vaasan päiväkodin välillä. Toisaalta kummankin kunnan päiväkotien henkilöstö puhui samoista asioista vastatessaan kysymyksiin. Tutkimuksen mukaan haastateltaville on tärkeää saada koulutusta maahanmuuttajatyöhön liittyen. Myös jo aiemmin saadut kokemukset, tiedon jako työntekijöiden kesken sekä oma henkilökohtainen ja ammatillinen asennoituminen nostettiin esille.