Toiminta YIT:n työmaalla KV-yrityksen työntekijän näkökulmasta
Pavlov, Sergei (2015)
Pavlov, Sergei
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502262607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502262607
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli selvittää YIT:n käyttämiltä kansainvälisiltä yrityksiltä eli KV-yrityksiltä sekä heidän työntekijöiltään, millaista toiminta YIT:n hankkeissa on heidän näkökulmastaan. Kysymysten pääkohdat olivat työturvallisuus, laatu, aikataulu ja työkulttuuri. Työssä perehdyttiin siihen, miten tietoisia YIT:n käyttämät KV-yritykset ja niiden työntekijät ovat työturvallisuudesta, laadusta ja aikataulusta sekä millainen ammattitaito ja kokemus heillä on näistä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin KV-yritysten työntekijöiden työkulttuurieroja Suomen työkulttuuriin verrattuna.
Tutkimus tehtiin haastattelemalla kolmen eri maan, Slovakian, Viron ja Latvian, kansainvälisen yrityksen työntekijöitä ja toimihenkilöitä. Haastateltavien henkilöiden määrä oli 11, joista kahdeksan oli työntekijätehtävissä ja kolme työnjohtotehtävissä. Haastattelut toteutettiin viron, englannin ja venäjän kielillä, ja kaikki haastattelut nauhoitettiin. Haastattelujen tuloksena saatiin hyvä käsitys siitä, mitä KV-yritykset ja heidän työntekijänsä tietävät työturvallisuudesta, laadusta ja aikataulusta ja millainen ammattitaito ja kokemus heillä näistä asioista on. Työntekijät olivat hyvin tietoisia työturvallisuudesta ja sen säännöistä, mutta sen noudattamisessa oli puutteita. Laatuvaatimukset olivat suurimmalle osalle tuttuja, mutta loput eivät olleet varmoja Suomen laatuvaatimuksista. Aikataulutietämykset rajoittuivat pääosin työaikatauluun. Uutta tietoa saatiin myös KV-yritysten ja heidän työntekijöiden työkulttuurieroista Suomen työkulttuuriin verrattuna. Tuloksissa ilmeni, että suurimmat eroavaisuudet ovat työturvallisuudessa ja työrytmissä.
Tulosten perusteella tilaaja pystyy arvioimaan ja tekemään tarvittavia parannus- ja kehitystoimenpiteitä liittyen työturvallisuuteen, laatuun ja aikatauluun sekä niihin liittyvän informaation välitykseen. Lisäksi tilaaja saa käsityksen siitä, mitä sen työmailla tapahtuu; esimerkiksi miten hyvin KV-yritykset ja heidän työntekijänsä noudattavat sääntöjä, miten laadukkaasti työt toteutetaan ja kuinka kauan työmailla työskennellään.
Insinöörityön tavoitteena oli selvittää YIT:n käyttämiltä kansainvälisiltä yrityksiltä eli KV-yrityksiltä sekä heidän työntekijöiltään, millaista toiminta YIT:n hankkeissa on heidän näkökulmastaan. Kysymysten pääkohdat olivat työturvallisuus, laatu, aikataulu ja työkulttuuri. Työssä perehdyttiin siihen, miten tietoisia YIT:n käyttämät KV-yritykset ja niiden työntekijät ovat työturvallisuudesta, laadusta ja aikataulusta sekä millainen ammattitaito ja kokemus heillä on näistä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin KV-yritysten työntekijöiden työkulttuurieroja Suomen työkulttuuriin verrattuna.
Tutkimus tehtiin haastattelemalla kolmen eri maan, Slovakian, Viron ja Latvian, kansainvälisen yrityksen työntekijöitä ja toimihenkilöitä. Haastateltavien henkilöiden määrä oli 11, joista kahdeksan oli työntekijätehtävissä ja kolme työnjohtotehtävissä. Haastattelut toteutettiin viron, englannin ja venäjän kielillä, ja kaikki haastattelut nauhoitettiin. Haastattelujen tuloksena saatiin hyvä käsitys siitä, mitä KV-yritykset ja heidän työntekijänsä tietävät työturvallisuudesta, laadusta ja aikataulusta ja millainen ammattitaito ja kokemus heillä näistä asioista on. Työntekijät olivat hyvin tietoisia työturvallisuudesta ja sen säännöistä, mutta sen noudattamisessa oli puutteita. Laatuvaatimukset olivat suurimmalle osalle tuttuja, mutta loput eivät olleet varmoja Suomen laatuvaatimuksista. Aikataulutietämykset rajoittuivat pääosin työaikatauluun. Uutta tietoa saatiin myös KV-yritysten ja heidän työntekijöiden työkulttuurieroista Suomen työkulttuuriin verrattuna. Tuloksissa ilmeni, että suurimmat eroavaisuudet ovat työturvallisuudessa ja työrytmissä.
Tulosten perusteella tilaaja pystyy arvioimaan ja tekemään tarvittavia parannus- ja kehitystoimenpiteitä liittyen työturvallisuuteen, laatuun ja aikatauluun sekä niihin liittyvän informaation välitykseen. Lisäksi tilaaja saa käsityksen siitä, mitä sen työmailla tapahtuu; esimerkiksi miten hyvin KV-yritykset ja heidän työntekijänsä noudattavat sääntöjä, miten laadukkaasti työt toteutetaan ja kuinka kauan työmailla työskennellään.