Matkailupalveluiden vienti Venäjälle : Case:Messilä Maailma Oy
Hyvölä, Hanna (2015)
Hyvölä, Hanna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502031850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502031850
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tullaan tarkastelemaan matkailupalveluiden vientiä Venäjälle suomalaisten näkökulmasta, erityisesti Lahden alueelta. Työn tarkoituksena oli selvittää, kuinka saadaan pietarilainen keskiluokka matkustamaan yhä enemmän Lahden alueelle; mitkä ovat ne vetovoimatekijät, jotka houkuttelevat. Toimeksiantajana työlle toimii Hollolassa, Lahden läheisyydessä sijaitseva hiihtokeskus Messilä Maailma Oy.
Opinnäytetyö on kaksiosainen jakautuen teoriaosuuteen ja tutkimusosuuteen. Teoriaosuudessa kerrottiin mitä matkailupalveluiden vienti tarkoittaa ja kuinka sitä markkinoidaan niin, että venäläiset innostuvat Suomen matkailusta. Teoriaosuudessa kerrottiin myös erikseen Suomen vahvuuksista ja heikkouksista matkailussa. Opinnäytetyön ensimmäisessä osiossa esiteltiin myös Venäjää maana, sekä pureuduttiin hieman enemmän keskiluokkaisten venäläisten tapoihin ja kulutuksen kohteisiin.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin henkilökohtaisia haastatteluja. Tutkimukseen valittiin kuusi haastateltavaa henkilöä, joilla on asiantuntevaa kokemusta matkailupalveluiden viennistä Pietarin alueelle.
Tutkimustulokset osoittivat Suomen olevan edelleen venäläisille tuttu ja turvallinen kohde matkustaa, vaikka yöpymismäärät ovatkin vähentyneet huomattavasti edellisvuosista. Ruplan heikennettyä Suomi on kallis maa matkustaa ja kilpailua muiden maiden välillä tulee olemaan. Kirjoitetun teoriatiedon ja tutkimustulosten perusteella voitiin kuitenkin rakentaa erilaisia kehitysideoita ja vinkkejä Suomen matkailupalveluyrityksille, jotka käyvät kauppaa venäläisten matkailijoiden kanssa.
Opinnäytetyö on kaksiosainen jakautuen teoriaosuuteen ja tutkimusosuuteen. Teoriaosuudessa kerrottiin mitä matkailupalveluiden vienti tarkoittaa ja kuinka sitä markkinoidaan niin, että venäläiset innostuvat Suomen matkailusta. Teoriaosuudessa kerrottiin myös erikseen Suomen vahvuuksista ja heikkouksista matkailussa. Opinnäytetyön ensimmäisessä osiossa esiteltiin myös Venäjää maana, sekä pureuduttiin hieman enemmän keskiluokkaisten venäläisten tapoihin ja kulutuksen kohteisiin.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin henkilökohtaisia haastatteluja. Tutkimukseen valittiin kuusi haastateltavaa henkilöä, joilla on asiantuntevaa kokemusta matkailupalveluiden viennistä Pietarin alueelle.
Tutkimustulokset osoittivat Suomen olevan edelleen venäläisille tuttu ja turvallinen kohde matkustaa, vaikka yöpymismäärät ovatkin vähentyneet huomattavasti edellisvuosista. Ruplan heikennettyä Suomi on kallis maa matkustaa ja kilpailua muiden maiden välillä tulee olemaan. Kirjoitetun teoriatiedon ja tutkimustulosten perusteella voitiin kuitenkin rakentaa erilaisia kehitysideoita ja vinkkejä Suomen matkailupalveluyrityksille, jotka käyvät kauppaa venäläisten matkailijoiden kanssa.