CityMedia-palvelun markkinointiviestintäsuunnitelma kuluttaja-asiakkaille
Perälä, Saila (2015)
Perälä, Saila
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501211499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501211499
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli suunnitella CityMedia-palvelulle tehokas markkinointiviestintäsuunnitelma tunnettuuden lisäämiseksi kuluttajien keskuudessa. Palvelu on tällä hetkellä vain paikallinen ja markkinointi keskittynyt pääasiassa yrityksiin, minkä vuoksi kuluttaja-asiakkaat eivät tunne palvelua. Toimeksiantajayrityksen toiveena olivat erityisesti edulliset viestintäkeinot, mistä johtuen työn päähuomio on sosiaalisen median tarjoamissa kanavavaihtoehdoissa.
Työn tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla palvelussa mukana olevia yrityksiä puolistrukturoidusti ja havainnoimalla benchmarking-menetelmää hyödyntäen mahdollisen kilpailijan internetsivuja.
Työ osoitti sosiaalisten medioiden olevan hyvä viestintäkanava mutta ei kuitenkaan riittävä. Kaikkia kohderyhmiä ei voida tavoittaa sen kautta, minkä vuoksi työssä huomioitiin myös perinteisemmät mediat kuten suora-, ulko- ja liikennemainonta.
Työssä onnistuttiin kartoittamaan useita eri medioita ja tutkimaan syitä näiden kanavien käyttöön. Tuloksien avulla toimeksiantajayritys voi valita itselleen sopivimmat mediat, joita käyttää aktiivisesti palvelun tunnettuuden kasvattamiseksi ja uusien asiakassuhteiden syntymisen takaamiseksi sekä ylläpitämiseksi. Työn pohjana olevan tietoperustan ja tutkimusten avulla toteutettiin myös erillinen markkinointiviestintäsuunnitelma palvelulle vuodeksi 2015, jota toimeksiantajayritys voi käyttää tukena toteuttaessaan palvelun markkinointiviestintää.
Työn tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla palvelussa mukana olevia yrityksiä puolistrukturoidusti ja havainnoimalla benchmarking-menetelmää hyödyntäen mahdollisen kilpailijan internetsivuja.
Työ osoitti sosiaalisten medioiden olevan hyvä viestintäkanava mutta ei kuitenkaan riittävä. Kaikkia kohderyhmiä ei voida tavoittaa sen kautta, minkä vuoksi työssä huomioitiin myös perinteisemmät mediat kuten suora-, ulko- ja liikennemainonta.
Työssä onnistuttiin kartoittamaan useita eri medioita ja tutkimaan syitä näiden kanavien käyttöön. Tuloksien avulla toimeksiantajayritys voi valita itselleen sopivimmat mediat, joita käyttää aktiivisesti palvelun tunnettuuden kasvattamiseksi ja uusien asiakassuhteiden syntymisen takaamiseksi sekä ylläpitämiseksi. Työn pohjana olevan tietoperustan ja tutkimusten avulla toteutettiin myös erillinen markkinointiviestintäsuunnitelma palvelulle vuodeksi 2015, jota toimeksiantajayritys voi käyttää tukena toteuttaessaan palvelun markkinointiviestintää.