”Täss ei oo sit niinku yhtään mitään hyvää”: Muutosviestinnän keinot ja haasteet julkishallinnon sisäisen hankkeen alkutaipaleella
Halmetoja, Saara (2015)
Halmetoja, Saara
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501131227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501131227
Tiivistelmä
Valtioneuvoston kansliaan perustetaan maaliskuussa 2015 valtioneuvoston yhteinen hallinto- ja palveluyksikkö. Yksikköä valmistelee VNHY 2015 -hanke, jonka vaiheita aikavälillä 1.1.–30.6.2014 opinnäytetyö käsittelee. Työn toimeksiantajana on valtioneuvoston kanslia.
Työssä tutkittiin muutosviestinnän keinoja ja haasteita virallisilla viestintäkanavilla. Näiden pohjalta esitetään kehitysehdotuksia.
Tutkimusaineistona on tutkimusaikavälillä ilmestynyt tiedote- ja hankesuunnittelumateriaali sekä videot henkilöstötilaisuuksista. Tutkimuksesta on rajattu pois muu hankkeen tuottama kirjallinen materiaali sekä ministeriökohtaiset kahvitilaisuudet.
Tutkimuksen ensimmäinen osa, viitekehys organisaation viestinnälle (viestintäympäristö), rakennettiin analysoimalla aineistosta Scheinin organisaatiokulttuuriteorian mukaisia perusolettamuksia ja vertaamalla niitä organisaation ja hankkeen sisäiseen ohjeistukseen sekä organisaation aikaisempiin viestintätutkimuksiin.
Tutkimuksen toisessa osassa analysoitiin viestintätoimenpiteitä sisällöllisesti. Tutkimusmetodina käytetään tekstianalyysia, tarkemmin diskurssi- ja sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa selvisi, että hankeviestinnän suunnitellut pääviestit ovat organisaatiokulttuurin näkökulmasta helposti omaksuttavia. Kehityskohteiksi esitetään
– merkitysten selkeyttämistä hankeviestijöille
– proaktiivista ja kasvokkaista otetta viestintään ja
– muutosagenttiverkostoa.
Työssä tutkittiin muutosviestinnän keinoja ja haasteita virallisilla viestintäkanavilla. Näiden pohjalta esitetään kehitysehdotuksia.
Tutkimusaineistona on tutkimusaikavälillä ilmestynyt tiedote- ja hankesuunnittelumateriaali sekä videot henkilöstötilaisuuksista. Tutkimuksesta on rajattu pois muu hankkeen tuottama kirjallinen materiaali sekä ministeriökohtaiset kahvitilaisuudet.
Tutkimuksen ensimmäinen osa, viitekehys organisaation viestinnälle (viestintäympäristö), rakennettiin analysoimalla aineistosta Scheinin organisaatiokulttuuriteorian mukaisia perusolettamuksia ja vertaamalla niitä organisaation ja hankkeen sisäiseen ohjeistukseen sekä organisaation aikaisempiin viestintätutkimuksiin.
Tutkimuksen toisessa osassa analysoitiin viestintätoimenpiteitä sisällöllisesti. Tutkimusmetodina käytetään tekstianalyysia, tarkemmin diskurssi- ja sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa selvisi, että hankeviestinnän suunnitellut pääviestit ovat organisaatiokulttuurin näkökulmasta helposti omaksuttavia. Kehityskohteiksi esitetään
– merkitysten selkeyttämistä hankeviestijöille
– proaktiivista ja kasvokkaista otetta viestintään ja
– muutosagenttiverkostoa.