Miten kuvallista ilmaisua toteutetaan pedagogisesti Espoon päiväkodeissa?
Huupponen, Maija; Järvelä, Hanna (2014)
Huupponen, Maija
Järvelä, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519865
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun ja Espoon kaupungin kanssa. Opinnäytetyön tutkimuskohteena olivat lastentarhanopettajien pedagogiset taidot kuvallisen ilmaisun ohjaamisessa varhaiskasvatuksessa, Espoon kaupungin päiväkodeissa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti ja sähköistä kyselylomaketta käytettiin vastausten keräämiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui varhaiskasvatuksen kuvalliseen ilmaisuun liittyviin aiheisiin ja käsitteisiin. Tutkimuksessamme keskityttiin tarkastelemaan sitä, miten lastentarhanopettajat toteuttavat pedagogisesti kuvallista ilmaisua. Lastentarhanopettajien kokemuksia kuvallisen ilmaisun ohjaamisesta tarkasteltiin myös ja niitä verrattiin teoreettisessa viitekehyksessä esiintyneisiin väitteisiin.
Tavoitteena oli saada selville, onko kuvallinen ilmaisu pedagogista ja onko se sellaista mitä useat kuvallisen ilmaisun kirjat esittävät sen olevan. Tulosten perusteella näyttäisi siltä, että osa kirjojen tiedoista on pitävää ja osa on vanhentunutta tai toteutuu Espoossa eri tavalla. Lastentarhanopettajat toteuttivat kuvallista ilmaisua teoreettisesti ja pedagogisesti kokonaisvaltaisesti. He käyttivät aikaa suunnitteluun, eivätkä pudonneet ”juhlapyhien oravanpyörään”, kuten useassa lähteessä mainitaan. Kuvallinen ilmaisu Espoon varhaiskasvatuksessa noudattaa varhaiskasvatussuunnitelmanperusteiden ehdotelmaa siitä, mitä kuvallisen ilmaisun tulisi olla ja miten sitä tulisi toteuttaa.
Avainsanat: varhaiskasvatus, taidekasvatus, kuvallinen ilmaisu, lastentarhanopettaja
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui varhaiskasvatuksen kuvalliseen ilmaisuun liittyviin aiheisiin ja käsitteisiin. Tutkimuksessamme keskityttiin tarkastelemaan sitä, miten lastentarhanopettajat toteuttavat pedagogisesti kuvallista ilmaisua. Lastentarhanopettajien kokemuksia kuvallisen ilmaisun ohjaamisesta tarkasteltiin myös ja niitä verrattiin teoreettisessa viitekehyksessä esiintyneisiin väitteisiin.
Tavoitteena oli saada selville, onko kuvallinen ilmaisu pedagogista ja onko se sellaista mitä useat kuvallisen ilmaisun kirjat esittävät sen olevan. Tulosten perusteella näyttäisi siltä, että osa kirjojen tiedoista on pitävää ja osa on vanhentunutta tai toteutuu Espoossa eri tavalla. Lastentarhanopettajat toteuttivat kuvallista ilmaisua teoreettisesti ja pedagogisesti kokonaisvaltaisesti. He käyttivät aikaa suunnitteluun, eivätkä pudonneet ”juhlapyhien oravanpyörään”, kuten useassa lähteessä mainitaan. Kuvallinen ilmaisu Espoon varhaiskasvatuksessa noudattaa varhaiskasvatussuunnitelmanperusteiden ehdotelmaa siitä, mitä kuvallisen ilmaisun tulisi olla ja miten sitä tulisi toteuttaa.
Avainsanat: varhaiskasvatus, taidekasvatus, kuvallinen ilmaisu, lastentarhanopettaja