Asuntomessut Opeleiden markkinoinnissa : Case: Veljekset Laakkonen Oy
Seppälä, Joonas (2014)
Seppälä, Joonas
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519802
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, minkälaiset henkilöt kävivät asuntomessuilla koeajamassa Opeleita sekä kuinka monelle koeajaneista Veljekset Laakkonen Oy teki tarjouksen tai kaupan Opelista. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin, minkälaisia kokemuksia Veljekset Laakkonen Oy:n henkilöstöllä oli messuosallistumisen suunnitteluun, toteutukseen ja onnistumiseen liittyen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Veljekset Laakkonen Oy.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin messuihin yleisesti sekä messuosallistumisen eri vaiheisiin ja toteutukseen. Lisäksi tutkimuksessa perehdyttiin kuluttajan ostokäyttäytymiseen sekä erilaisiin demografisiin, psykologisiin ja sosiaalisiin tekijöihin, jotka vaikuttavat siihen.
Tutkimuksen toteuttamisessa käytettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimusotetta. Kahden erilaisen tutkimusotteen käyttäminen oli välttämätöntä, koska tutkimuksessa tutkittiin kahta eri asiaa kahdella eri tavalla. Kvalitatiivisessa osuudessa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin yksilöhaastatteluna toteutettua teemahaastattelua. Saadut tulokset litteroitiin ja analysoitiin käyttäen abduktiivista analysointia. Kvantitatiivisessa osuudessa tutkittiin jo valmiiksi olemassa olevaa aineistoa. Vertaamalla koeajolla käyneiden nimiä Veljekset Laakkonen Oy:n tietokantaan saatiin selville koeajajille tehtyjen tarjousten ja kauppojen määrä. Lisäksi saadun aineiston pohjalta selvitettiin koeajajien keski-ikä, sukupuolijakauma, kiinnostavimmat koeajoautot sekä yleisimmät asuinpaikkakunnat.
Asuntomessujen aikana koeajoja tehtiin 409 kappaletta ja koeajajia oli 320 kappaletta. Koeajajista 68,8% oli miehiä ja koeajajien keski-ikä oli 38,9 vuotta. Koeajamassa käyneistä neljälle tehtiin Opelista ja näistä yksi johti kauppaan. Haastattelujen perusteella Veljekset Laakkonen Oy:llä oltiin messuosallistumisen toteutukseen ja onnistumiseen pääasiassa tyytyväisiä, vaikka asetetut tavoitteet eivät aivan täyttyneetkään. Tutkimuksen tuloksista Veljekset Laakkonen Oy sai koeajajaprofiilin sekä kehitysehdotuksia mahdollisia tulevia messuosallistumisia varten.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin messuihin yleisesti sekä messuosallistumisen eri vaiheisiin ja toteutukseen. Lisäksi tutkimuksessa perehdyttiin kuluttajan ostokäyttäytymiseen sekä erilaisiin demografisiin, psykologisiin ja sosiaalisiin tekijöihin, jotka vaikuttavat siihen.
Tutkimuksen toteuttamisessa käytettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimusotetta. Kahden erilaisen tutkimusotteen käyttäminen oli välttämätöntä, koska tutkimuksessa tutkittiin kahta eri asiaa kahdella eri tavalla. Kvalitatiivisessa osuudessa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin yksilöhaastatteluna toteutettua teemahaastattelua. Saadut tulokset litteroitiin ja analysoitiin käyttäen abduktiivista analysointia. Kvantitatiivisessa osuudessa tutkittiin jo valmiiksi olemassa olevaa aineistoa. Vertaamalla koeajolla käyneiden nimiä Veljekset Laakkonen Oy:n tietokantaan saatiin selville koeajajille tehtyjen tarjousten ja kauppojen määrä. Lisäksi saadun aineiston pohjalta selvitettiin koeajajien keski-ikä, sukupuolijakauma, kiinnostavimmat koeajoautot sekä yleisimmät asuinpaikkakunnat.
Asuntomessujen aikana koeajoja tehtiin 409 kappaletta ja koeajajia oli 320 kappaletta. Koeajajista 68,8% oli miehiä ja koeajajien keski-ikä oli 38,9 vuotta. Koeajamassa käyneistä neljälle tehtiin Opelista ja näistä yksi johti kauppaan. Haastattelujen perusteella Veljekset Laakkonen Oy:llä oltiin messuosallistumisen toteutukseen ja onnistumiseen pääasiassa tyytyväisiä, vaikka asetetut tavoitteet eivät aivan täyttyneetkään. Tutkimuksen tuloksista Veljekset Laakkonen Oy sai koeajajaprofiilin sekä kehitysehdotuksia mahdollisia tulevia messuosallistumisia varten.