Ammattipätevyyskoulutuksen hyödynnettävyys puolustusvoimien materiaalivirroissa
Kyläniemi, Eero (2014)
Kyläniemi, Eero
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519756
Tiivistelmä
Puolustusvoimien kuljettajakoulutus tuottaa kuorma-autokuljettajan ammattipätevyyden noin 3200 C- ja CE-kuljettajalle vuosittain. Ammattipätevyyskoulutuksen vaatimia henkilökohtaisia ajotapahtumia ajetaan siten noin 47000 tuntia. Samanaikaisesti puolustusvoimat ostaa kuljetuspalveluita ulkopuolisilta kumppaneiltaan. Opinnäytetyössä tutkittiin ammattipätevyyskoulutuksen hyödynnettävyyttä puolustusvoimien sisäisissä materiaalikuljetuksissa. Tavoitteena oli selvittää ammattipätevyysajojen hyödynnettävyyttä sekä käyttökelpoisia kuljetustapahtumia sekä kehittää kuljetusten ohjausta ja hallintaa ja siten lisätä ammattipätevyysajojen käyttöä materiaalikuljetuksissa. Tutkimus toteutettiin sekä kvalitatiivisena että kvantitatiivisena. Aineisto pohjautui kuljettajakoulutuskeskuksille osoitettuun kyselyyn, haastatteluihin sekä tilastotietoihin kaupallisten kumppanien suorituksista.
Puolustusvoimat uudistuu voimakkaasti vuonna 2015 kustannussäästöjen takia. Kuljettajakoulutus keskittyy isompiin yksiköihin, jolloin koulutettavien kuljettajien määrät lisääntyvät useassa joukko-osastossa. Jotta ammattipätevyysajoja voidaan jatkossakin käyttää todellisissa materiaalikuljetuksissa ja lisätä niiden käyttöä, on kyseisiä kuljetussuoritteita pystyttävä ohjaamaan samankaltaisilla toimintamalleilla. Opinnäytetyössä selvitettiin ostopalveluna suoritetut kuljetustapahtumat sekä määriteltiin niistä kuljettajakoulutuksen ammattipätevyyskoulutuksen henkilökohtaisille ajotapahtumille soveltuvia kuljetustapahtumia. Lisäksi määriteltiin kuljetusten ohjaukseen ja hallintaan soveltuvia toimintatapoja ja mahdollistettiin siten kuljetuskustannusten aleneminen.
Puolustusvoimat uudistuu voimakkaasti vuonna 2015 kustannussäästöjen takia. Kuljettajakoulutus keskittyy isompiin yksiköihin, jolloin koulutettavien kuljettajien määrät lisääntyvät useassa joukko-osastossa. Jotta ammattipätevyysajoja voidaan jatkossakin käyttää todellisissa materiaalikuljetuksissa ja lisätä niiden käyttöä, on kyseisiä kuljetussuoritteita pystyttävä ohjaamaan samankaltaisilla toimintamalleilla. Opinnäytetyössä selvitettiin ostopalveluna suoritetut kuljetustapahtumat sekä määriteltiin niistä kuljettajakoulutuksen ammattipätevyyskoulutuksen henkilökohtaisille ajotapahtumille soveltuvia kuljetustapahtumia. Lisäksi määriteltiin kuljetusten ohjaukseen ja hallintaan soveltuvia toimintatapoja ja mahdollistettiin siten kuljetuskustannusten aleneminen.