Ensiapuopetus Liuksialan alakoululaisille : Tapahtumapäivä 5B - luokan oppilaille ja tuntimateriaali opettajille
Wuorinen, Laura (2014)
Wuorinen, Laura
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019327
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli järjestää Liuksialan alakoulun 5B – luokan oppilaille ensiapukoulutusta tapahtumapäivän muodossa, sekä tuottaa tuntimateriaalia Kangasalan kunnan opettajien käyttöön. Tuntimateriaali koostui Power Point – esityksestä ja ohjeistuksesta opettajille. Esitys on sama, kuin mikä oppilaille näytettiin tapahtumapäivän teoriaosuudessa. Ohjeistus opettajille tehtiin Power Point – esityksen tueksi, jotta vastaava tapahtumapäivä olisi mahdollista järjestää opettajien toimesta. Tarkoituksena oli myös pitää oppilaille alku- ja lopputestit koskien ensiapua. Testien tavoitteena
oli selvittää oliko tapahtumapäivästä oppilaille hyötyä.
Tavoitteina oli selvittää oppilaiden ensiaputietous ennen tapahtumapäivää ja lisääntyikö se tapahtumapäivän jälkeen. Tavoitteena oli myös opettajille tehdyn tuntimateriaalin pohjalta mahdollistaa vastaavan tapahtumapäivän järjestämisen jatkossa. Tuntimateriaalin toimivuutta tämä työ ei enää tutki.
Tässä opinnäytetyössä saavutettiin työn tavoitteet hyvin. Tapahtumapäivän hyödyllisyyttä mitattiin oppilaille järjestetyillä testeillä. Alkutestin tulosten
perusteella, valittiin osa tapahtumapäivän aiheista. Kaikki alkutestin teemat käsiteltiin tapahtumapäivän aikana. Alku- ja lopputestien tulokset osoittivat, että tapahtumapäivästä oli oppilaille hyötyä. Vastaavia opinnäytetöitä
4-6 – luokkalaisille on tehty useita, joiden tuloksessa on päästy samaan tulokseen kuin tässä opinnäytetyössä. Myös useissa muissa vastaavissa opinnäytetöissä on tultu siihen tulokseen, että ensiapuopetus on lisännyt oppilaiden tietoja aiheesta.
Tuloksissa näkyi selvä kehitys alku- ja lopputestin välillä. Tuloksia tarkastellessa vertailtiin tyttöjen ja poikien eroavaisuuksia testituloksissa. Tyttöjen tuloksissa osoittautui selkeästi muutama kysymys vaikeammaksi. Pojilla
oli enemmän hajontaa väärissä vastauksissa. Lopputulos on sekä tytöillä, että pojilla se, että tietous ensiavusta lisääntyi. Luotettavuutta lisää lopputestin pitäminen oppilaille vasta viikko tapahtumapäivän jälkeen.
oli selvittää oliko tapahtumapäivästä oppilaille hyötyä.
Tavoitteina oli selvittää oppilaiden ensiaputietous ennen tapahtumapäivää ja lisääntyikö se tapahtumapäivän jälkeen. Tavoitteena oli myös opettajille tehdyn tuntimateriaalin pohjalta mahdollistaa vastaavan tapahtumapäivän järjestämisen jatkossa. Tuntimateriaalin toimivuutta tämä työ ei enää tutki.
Tässä opinnäytetyössä saavutettiin työn tavoitteet hyvin. Tapahtumapäivän hyödyllisyyttä mitattiin oppilaille järjestetyillä testeillä. Alkutestin tulosten
perusteella, valittiin osa tapahtumapäivän aiheista. Kaikki alkutestin teemat käsiteltiin tapahtumapäivän aikana. Alku- ja lopputestien tulokset osoittivat, että tapahtumapäivästä oli oppilaille hyötyä. Vastaavia opinnäytetöitä
4-6 – luokkalaisille on tehty useita, joiden tuloksessa on päästy samaan tulokseen kuin tässä opinnäytetyössä. Myös useissa muissa vastaavissa opinnäytetöissä on tultu siihen tulokseen, että ensiapuopetus on lisännyt oppilaiden tietoja aiheesta.
Tuloksissa näkyi selvä kehitys alku- ja lopputestin välillä. Tuloksia tarkastellessa vertailtiin tyttöjen ja poikien eroavaisuuksia testituloksissa. Tyttöjen tuloksissa osoittautui selkeästi muutama kysymys vaikeammaksi. Pojilla
oli enemmän hajontaa väärissä vastauksissa. Lopputulos on sekä tytöillä, että pojilla se, että tietous ensiavusta lisääntyi. Luotettavuutta lisää lopputestin pitäminen oppilaille vasta viikko tapahtumapäivän jälkeen.