Kiirettä pitää : kiireen syyt ja hallinta mainostoimistossa
Toivonen, Mari (2014)
Toivonen, Mari
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019308
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa kiireen taustalla olevia syitä sekä kiireen hallinnan välineitä mainostoimistossa. Tutkimuksessa tarkastellaan kiireen syitä ja sen hallintaa yksilöiden kokemusten perusteella. Organisaatio tulee mukaan sen kautta miten työntekijät kokevat yrityksen voivan vaikuttaa kiireeseen. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatte-luilla haastattelemalla viittä mainostoimiston työntekijää.
Kiiretutkimukset ja alan kirjallisuus muodostavat opinnäytetyön teoriapohjan. Aikaisempien tutkimusten perusteella kiirekokemukset on jaoteltu neljään tasoon: organisaation taso, työyksikön taso, työtehtävän taso ja yksilön taso. Kiireen hallintaa tarkastellaan jakamalla hallinnan ulottuvuudet työpaineiden kestämiseen ja vähentämiseen sekä yksilön ja organisaation keinoihin.
Tutkimustulosten perusteella mainostoimiston työntekijät pitävät kiirettä alaan kuuluvana asiana, johon ei voi vaikuttaa. Suurimpia kiireen aiheuttajia olivat työt, joita ei voida ennakoida, yllättävät työntekijöiden poissaolot, ongelmat projektien organisoinnissa sekä asiakkaiden epärealistiset aikataulut ja epäselvät toimeksiannot. Kiireen hallinnan keinoina työntekijät käyttivät muun muassa töiden listaamista tärkeysjärjestykseen, työpäivän venyttämistä, aikataulujen muuttamista ja delegointia. Kotona yksilöiden tärkein keino on rentoutuminen, liikunta ja ajan vietto perheen kanssa.
Kiiretutkimukset ja alan kirjallisuus muodostavat opinnäytetyön teoriapohjan. Aikaisempien tutkimusten perusteella kiirekokemukset on jaoteltu neljään tasoon: organisaation taso, työyksikön taso, työtehtävän taso ja yksilön taso. Kiireen hallintaa tarkastellaan jakamalla hallinnan ulottuvuudet työpaineiden kestämiseen ja vähentämiseen sekä yksilön ja organisaation keinoihin.
Tutkimustulosten perusteella mainostoimiston työntekijät pitävät kiirettä alaan kuuluvana asiana, johon ei voi vaikuttaa. Suurimpia kiireen aiheuttajia olivat työt, joita ei voida ennakoida, yllättävät työntekijöiden poissaolot, ongelmat projektien organisoinnissa sekä asiakkaiden epärealistiset aikataulut ja epäselvät toimeksiannot. Kiireen hallinnan keinoina työntekijät käyttivät muun muassa töiden listaamista tärkeysjärjestykseen, työpäivän venyttämistä, aikataulujen muuttamista ja delegointia. Kotona yksilöiden tärkein keino on rentoutuminen, liikunta ja ajan vietto perheen kanssa.