Koulutus- ja konsultointipalvelujen tuotteistaminen : lisäarvoa älylaitteista
Talikka, Pinja; Tamminen, Juuli (2014)
Talikka, Pinja
Tamminen, Juuli
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818887
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luotiin tuotteistamisprosessin avulla palveluideasta palvelutuotteet, jotka asiakkaan on helppo ostaa ja yrityksen helppo myydä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona aloittavalle palveluyritykselle, ME Mobiiliekspertit Oy:lle, jonka palveluideana on koulutusten
avulla tuottaa lisäarvoa älylaitteiden käyttäjille. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että työssä luotujen palvelutuotteiden pohjalta yritys pystyy aloittamaan toimintansa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu kirjallisuuteen ja julkaisuihin palveluista ja niiden tuotteistamisesta. Tietoperustassa käsiteltiin palvelua tuotteena ja sen ominaisuuksia, palvelun laatua sekä erityisosaamiseen perustuvan palvelun ominaispiirteitä. Lisäksi keskityttiin
tuotteistamisen määrittämiseen, yrityksen sisäiseen ja ulkoiseen tuotteistamiseen, tuotteistamisprosessin eri vaiheisiin sekä palvelun hinnoittelumenetelmiin. Työssä perehdyttiin myös mielikuvan ja suhdemarkkinoinnin merkittävyyteen palveluyrityksen toiminnassa.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa yrityksen palvelut tuotteistettiin konkreettisiksi palvelukokonaisuuksiksi. Tuotteistamiseen vaadittavat tiedot saatiin haastatteluista ja jo olemassa olevista tutkimuksista. ME Mobiiliekspertit Oy:n yrittäjien tietotaito ja resurssit määritettiin haastattelun avulla. Markkinakartoitus ja kilpailija-analyysi tehtiin jo olemassa olevien tutkimusten ja julkisten tietojen pohjalta. Tutkimustulosten pohjalta opinnäytetyön tekijät
tuotteistivat kuluttajille ja yrityksille suunnatut koulutus- ja konsultointipalvelukokonaisuudet. Kuluttajille suunnattu palvelukokonaisuus koostuu kolmesta eri koulutustilaisuudesta: Aloita-, Hallinnoi- ja Sovella-kurssista. Yrityksille tuotteistettiin neljä palvelutuotetta: Valitse, Käytä, Hyödynnä ja Kommunikoi.
avulla tuottaa lisäarvoa älylaitteiden käyttäjille. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että työssä luotujen palvelutuotteiden pohjalta yritys pystyy aloittamaan toimintansa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu kirjallisuuteen ja julkaisuihin palveluista ja niiden tuotteistamisesta. Tietoperustassa käsiteltiin palvelua tuotteena ja sen ominaisuuksia, palvelun laatua sekä erityisosaamiseen perustuvan palvelun ominaispiirteitä. Lisäksi keskityttiin
tuotteistamisen määrittämiseen, yrityksen sisäiseen ja ulkoiseen tuotteistamiseen, tuotteistamisprosessin eri vaiheisiin sekä palvelun hinnoittelumenetelmiin. Työssä perehdyttiin myös mielikuvan ja suhdemarkkinoinnin merkittävyyteen palveluyrityksen toiminnassa.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa yrityksen palvelut tuotteistettiin konkreettisiksi palvelukokonaisuuksiksi. Tuotteistamiseen vaadittavat tiedot saatiin haastatteluista ja jo olemassa olevista tutkimuksista. ME Mobiiliekspertit Oy:n yrittäjien tietotaito ja resurssit määritettiin haastattelun avulla. Markkinakartoitus ja kilpailija-analyysi tehtiin jo olemassa olevien tutkimusten ja julkisten tietojen pohjalta. Tutkimustulosten pohjalta opinnäytetyön tekijät
tuotteistivat kuluttajille ja yrityksille suunnatut koulutus- ja konsultointipalvelukokonaisuudet. Kuluttajille suunnattu palvelukokonaisuus koostuu kolmesta eri koulutustilaisuudesta: Aloita-, Hallinnoi- ja Sovella-kurssista. Yrityksille tuotteistettiin neljä palvelutuotetta: Valitse, Käytä, Hyödynnä ja Kommunikoi.