Viinipeli : Barolon viinikuningas
Pitkänen, Katariina; Romppainen, Sanja (2014)
Pitkänen, Katariina
Romppainen, Sanja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518715
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheeksi valittiin lautapelin kehittäminen. Tarkoituksena oli luoda informatiivinen, opettava ja elämyksiä herättävä seurapeli, jonka avulla pelaaja voi oppia Pohjois-Italiassa sijaitsevasta Baroloalueesta. Teoriaosuudessa käsitellään viinialueen historiaa, gastromatkailua, alueen matkailuvetovoimatekijöitä ruoka- ja viinikulttuurin näkökulmasta, motivaatiota ja elämystä. Tavoitteena oli tuoda teoriaosuudessa käsiteltyjä faktoja esille pelissä. Työn avulla haluttiin luoda peli, joka tukee elämyksen muodostumista ja parhaimmassa tapauksessa synnyttää tarpeen lähteä matkustamaan alueelle.
Tutkimusongelmana oli selvittää pelin toimivuus ja mahdollisuudet elämystuotteena. Menetelmänä käytettiin strukturoitua ja osittain syvähaastattelua. Pelikertoja oli viisi ja tutkimukseen osallistui yhteensä 12 henkilöä. Tutkimushenkilöillä oli erilaiset taustat viinitietämyksen suhteen. Tutkimusosiossa selvitettiin pelin toimivuus, opettava näkökulma, elämyksellisyys ja kerättiin ehdotuksia jatkokehittämistä varten.
Tutkimuksen avulla saatiin kerättyä paljon tietoa pelin toiminnallisuudesta ja elämyksellisyydestä. Peli saatiin kehitettyä valmiiksi jatkokehittämistä varten. Pelillä on mahdollisuus toimia elämyksellisenä ja opettavana materiaalina. Elämyskokemuksen avustaminen onnistuu, mutta kokemus on henkilökohtaisesta sitoumuksesta kiinni. Valmiilla pelillä on potentiaalia lisätä Baroloalueen tunnettavuutta Suomessa.
Tutkimusongelmana oli selvittää pelin toimivuus ja mahdollisuudet elämystuotteena. Menetelmänä käytettiin strukturoitua ja osittain syvähaastattelua. Pelikertoja oli viisi ja tutkimukseen osallistui yhteensä 12 henkilöä. Tutkimushenkilöillä oli erilaiset taustat viinitietämyksen suhteen. Tutkimusosiossa selvitettiin pelin toimivuus, opettava näkökulma, elämyksellisyys ja kerättiin ehdotuksia jatkokehittämistä varten.
Tutkimuksen avulla saatiin kerättyä paljon tietoa pelin toiminnallisuudesta ja elämyksellisyydestä. Peli saatiin kehitettyä valmiiksi jatkokehittämistä varten. Pelillä on mahdollisuus toimia elämyksellisenä ja opettavana materiaalina. Elämyskokemuksen avustaminen onnistuu, mutta kokemus on henkilökohtaisesta sitoumuksesta kiinni. Valmiilla pelillä on potentiaalia lisätä Baroloalueen tunnettavuutta Suomessa.