The business potential of live communication in the European Union : a market analysis of the European Union’s outsourced event and communication actions
Kiljunen, Minna (2014)
Kiljunen, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518630
Tiivistelmä
Tämä hankkeistettu opinnäytetyö tutkii tapahtumamarkkinoinnin liiketoimintapotentiaalia Euroopan Unionissa. Työn toimeksiantajana toimii tapahtumamarkkinointitoimisto 27Names, joka toimii tällä hetkellä 16 eri Euroopan maassa. Tapahtumamarkkinointi tarkoittaa kasvotusten ja online- medioiden kautta tapahtuvaa tavoitteellista ja kokonaisvaltaista tapahtuma- ja markkinointitoimenpiteitä asiakkaan ja yrityksen välillä.
Työ tutkii tapahtumamarkkinoinnin hyödyntämistä EU:ssa, kilpailua julkisen sektorin rahoittamista projekteista sekä liiketoimintamahdollisuuksia, joita Euroopan Unioni tarjoaa eurooppalaisille tapahtumamarkkinointiyrityksille.
Opinnäytetyön teoriapohja rakentuu EU:n nykyisistä viestintä- ja tapahtumahankkeista, hankintamenetelmistä sekä kilpailuun vaikuttavista tekijöistä. Työn tärkeimmät lähteet olivat laadullinen asiakaskysely sekä kokonaisvaltainen tutkimus asiakkaasta sekä toimeksiantajan kilpailijoista.
Tulososuus koostuu markkina-analyysista sisältäen kaksi erillistä tutkimusta: asiakas- ja kilpailija-analyysit. Nämä tutkimukset tarjoavat laajamittaisen raportin tapahtumamarkkinoinnin liiketoimintapotentiaalista sekä Euroopan Unionin hankkeisiin kohdistuvasta kilpailusta.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittavat, että tapahtumamarkkinoinnin nykyinen asema EU:ssa on merkittävä. Euroopan Unionilla on huomattava määrä monipuolisia tapahtumamarkkinointiyrityksille soveltuvia hankkeita. Projektit sisältävät paljon säännöksiä sekä ohjeita, joita yrityksen tulee noudattaa. Kilpailu EU:n tarjoamista hankkeista on kuitenkin erittäin tiukkaa. Kovatasoisista kilpailijoista huolimatta, toimeksiantajayrityksellä on hyvät mahdollisuudet menestyä tulevissa EU:n tarjouskilpailuissa. Työn tulokset ovat hyödynnettävissä koko Euroopan tapahtuma- ja tapahtumamarkkinoinnin alalla.
Työ tutkii tapahtumamarkkinoinnin hyödyntämistä EU:ssa, kilpailua julkisen sektorin rahoittamista projekteista sekä liiketoimintamahdollisuuksia, joita Euroopan Unioni tarjoaa eurooppalaisille tapahtumamarkkinointiyrityksille.
Opinnäytetyön teoriapohja rakentuu EU:n nykyisistä viestintä- ja tapahtumahankkeista, hankintamenetelmistä sekä kilpailuun vaikuttavista tekijöistä. Työn tärkeimmät lähteet olivat laadullinen asiakaskysely sekä kokonaisvaltainen tutkimus asiakkaasta sekä toimeksiantajan kilpailijoista.
Tulososuus koostuu markkina-analyysista sisältäen kaksi erillistä tutkimusta: asiakas- ja kilpailija-analyysit. Nämä tutkimukset tarjoavat laajamittaisen raportin tapahtumamarkkinoinnin liiketoimintapotentiaalista sekä Euroopan Unionin hankkeisiin kohdistuvasta kilpailusta.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittavat, että tapahtumamarkkinoinnin nykyinen asema EU:ssa on merkittävä. Euroopan Unionilla on huomattava määrä monipuolisia tapahtumamarkkinointiyrityksille soveltuvia hankkeita. Projektit sisältävät paljon säännöksiä sekä ohjeita, joita yrityksen tulee noudattaa. Kilpailu EU:n tarjoamista hankkeista on kuitenkin erittäin tiukkaa. Kovatasoisista kilpailijoista huolimatta, toimeksiantajayrityksellä on hyvät mahdollisuudet menestyä tulevissa EU:n tarjouskilpailuissa. Työn tulokset ovat hyödynnettävissä koko Euroopan tapahtuma- ja tapahtumamarkkinoinnin alalla.