Kirjastotyöntekijöiden mediataidot yleisissä kirjastoissa
Lahtinen, Sara (2014)
Lahtinen, Sara
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418451
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Suomen yleisten kirjastojen kirjastotyöntekijöiden mediataitoja. Tarkoitus oli selvittää millaiset ovat kirjastotyöntekijöiden taidot käyttää ja opastaa asiakkaita kirjastojen laitteiden ja sähköisten aineistojen käytössä. Tutkimus tehtiin, koska aikaisempaa tutkimusta aiheesta ei juuri ole. Globaalissa maailmassa teknologia lisääntyy ja informaatio sähköistyy. Yhteiskunnassa osallisena oleminen edellyttää paljon teknologiaan ja informaation käsittelyyn liittyviä jatkuvasti uudistuvia taitoja. Nämä vaatimukset kohdistuvat kirjastoihin ja kirjastotyöntekijöihin, koska kirjastot ovat paikkoja, josta kansalaiset hakevat apua, kun eivät tiedä keneltä kysyä.
Päätutkimusmenetelmänä oli sähköinen kyselylomake, jossa oli 35 kysymystä kirjastotyöntekijän kirjastoon, omiin työtaitoihin ja työntekijän vapaa-ajan mediataitoihin liittyen. Kysely lähetettiin sähköpostitse Suomen yleisiin kirjastoihin ja kyselyyn vastasi 377 kirjastotyöntekijää, joista 327 oli naisia ja 50 miehiä. Ennen kyselylomakkeen lähettämistä tutkimusta taustoitettiin alan asiantuntijoita haastattelemalla. Tutkimusaineisto analysoitiin suurimmaksi osaksi kvantitatiivisesti, avoimet kysymykset analysoitiin kvalitatiivisesti.
Kyselyn tuloksista selvisi, että tutkittujen taidot käyttää laitteita ja sähköistä mediaa olivat suurimmaksi osaksi riittävät. Tulokset olivat kuitenkin ristiriidassa asiantuntijoiden mielipiteiden kanssa, joiden mukaan kirjastotyöntekijöiden taidot eivät ole riittävät tai ne ainakin vaihtelevat todella paljon kirjastojen resursseista riippuen. Kirjastotyöntekijöiden taitojen kohentamiseksi olisi tarpeellista saada lisää koulutusta erityisesti asiakkaiden opastamiseen. Helpoin tapa kartuttaa taitoja olisi se, että kirjastot hankkisivat työntekijöilleen ajanmukaiset työvälineet, jolloin taidot karttuisivat työtä tekemällä.
Päätutkimusmenetelmänä oli sähköinen kyselylomake, jossa oli 35 kysymystä kirjastotyöntekijän kirjastoon, omiin työtaitoihin ja työntekijän vapaa-ajan mediataitoihin liittyen. Kysely lähetettiin sähköpostitse Suomen yleisiin kirjastoihin ja kyselyyn vastasi 377 kirjastotyöntekijää, joista 327 oli naisia ja 50 miehiä. Ennen kyselylomakkeen lähettämistä tutkimusta taustoitettiin alan asiantuntijoita haastattelemalla. Tutkimusaineisto analysoitiin suurimmaksi osaksi kvantitatiivisesti, avoimet kysymykset analysoitiin kvalitatiivisesti.
Kyselyn tuloksista selvisi, että tutkittujen taidot käyttää laitteita ja sähköistä mediaa olivat suurimmaksi osaksi riittävät. Tulokset olivat kuitenkin ristiriidassa asiantuntijoiden mielipiteiden kanssa, joiden mukaan kirjastotyöntekijöiden taidot eivät ole riittävät tai ne ainakin vaihtelevat todella paljon kirjastojen resursseista riippuen. Kirjastotyöntekijöiden taitojen kohentamiseksi olisi tarpeellista saada lisää koulutusta erityisesti asiakkaiden opastamiseen. Helpoin tapa kartuttaa taitoja olisi se, että kirjastot hankkisivat työntekijöilleen ajanmukaiset työvälineet, jolloin taidot karttuisivat työtä tekemällä.