Perehdytys kerralla kuntoon - Projektina perehdytysmateriaalin luominen Porin Kristilliselle päiväkoti Ankkurille
Ranta, Minna (2014)
Ranta, Minna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318117
Tiivistelmä
Toteutin toiminnallisen opinnäytetyön varhaiskasvatusympäristössä ja aiheenani oli kehittää uusi tuote työyhteisön käyttöön ja toimeksiantajana toimi Porin Kristillinen päiväkoti Ankkuri. Laadin heidän toiveidensa pohjalta päiväkodille perehdytysmateriaalin sekä perehdytyksen tarkistuslistat tukemaan perehdytysprosessia.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda kattava ja selkeä perehdytysmateriaalikokonaisuus, jonka päivittäminen on helposti toteutettavissa. Panostin materiaalin visuaaliseen ilmeeseen ja lukijaa puhuttelevaan kieliasuun. Pyrkimykseni oli tallentaa työyhteisössä vuosien varrella syntynyttä hiljaista tietoa kirjalliseen muotoon ja näin saattaa sen uusienkin työntekijöiden hyödynnettäväksi. Tavoitteeni oli myös vahvistaa omaa ammatillista osaamistani päiväkotiympäristössä.
Tiedonkeruumenetelmäksi valitsin teemahaastattelun. Tämän lisäksi päiväkodin erilaiset kirjalliset suunnitelmat toimivat tiedonlähteenä. Sovelsin myös lainsäädäntöä ja hyödynsin ajankohtaista ammatillista teoriaa materiaalia luodessani. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu perehdytyksen ja päivähoidon osaamisen tarkastelusta eri näkökulmista. Varhaiskasvatusympäristöön sijoittuvaa teoreettista kirjallisuutta perehdytyksestä oli vähän olemassa. Työssä onkin sovellettu yleistä teoriaa liittyen perehdytykseen.
Lainsäädäntö sanelee perehdyttämiselle minimivaatimukset muun muassa turvallisuusnäkökulmista tarkasteltuna. Laatimassani perehdytysmateriaalissa korostuu turvalllisuusnäkökulmat ja salassapitovelvollisuus, jotka liittyvät tiiviisti päivähoidon arkeen.
Perehdytysmateriaalista muodostui laaja kokonaisuus ja sen rinnalle syntyi kaksi perehdytyksen tarkistuslistaa, toinen sijaisille ja toinen vakituiselle henkilökunnalle. Materiaali otettiin käyttöön saman tien syksyllä 2014 ja päiväkodin palaute siitä oli hyvin myönteinen ja saavutin työlle asettamani tavoitteet.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda kattava ja selkeä perehdytysmateriaalikokonaisuus, jonka päivittäminen on helposti toteutettavissa. Panostin materiaalin visuaaliseen ilmeeseen ja lukijaa puhuttelevaan kieliasuun. Pyrkimykseni oli tallentaa työyhteisössä vuosien varrella syntynyttä hiljaista tietoa kirjalliseen muotoon ja näin saattaa sen uusienkin työntekijöiden hyödynnettäväksi. Tavoitteeni oli myös vahvistaa omaa ammatillista osaamistani päiväkotiympäristössä.
Tiedonkeruumenetelmäksi valitsin teemahaastattelun. Tämän lisäksi päiväkodin erilaiset kirjalliset suunnitelmat toimivat tiedonlähteenä. Sovelsin myös lainsäädäntöä ja hyödynsin ajankohtaista ammatillista teoriaa materiaalia luodessani. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu perehdytyksen ja päivähoidon osaamisen tarkastelusta eri näkökulmista. Varhaiskasvatusympäristöön sijoittuvaa teoreettista kirjallisuutta perehdytyksestä oli vähän olemassa. Työssä onkin sovellettu yleistä teoriaa liittyen perehdytykseen.
Lainsäädäntö sanelee perehdyttämiselle minimivaatimukset muun muassa turvallisuusnäkökulmista tarkasteltuna. Laatimassani perehdytysmateriaalissa korostuu turvalllisuusnäkökulmat ja salassapitovelvollisuus, jotka liittyvät tiiviisti päivähoidon arkeen.
Perehdytysmateriaalista muodostui laaja kokonaisuus ja sen rinnalle syntyi kaksi perehdytyksen tarkistuslistaa, toinen sijaisille ja toinen vakituiselle henkilökunnalle. Materiaali otettiin käyttöön saman tien syksyllä 2014 ja päiväkodin palaute siitä oli hyvin myönteinen ja saavutin työlle asettamani tavoitteet.