Ensiapukoulutus lasten yleisimmistä tapaturmatilanteista ja niiden ennaltaehkäisystä vanhemmille sekä lasten parissa työskenteleville
Aalto, Noora; Alho, Maria; Patrikainen, Pinja; Rousku, Jenna (2014)
Aalto, Noora
Alho, Maria
Patrikainen, Pinja
Rousku, Jenna
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217959
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli järjestää ensiapukoulutus lasten vanhemmille ja lasten parissa työskenteleville. Tavoitteena on kehittää vanhempien ja lasten parissa työskentelevien ensiaputietoa ja -taitoa sekä lisätä tietoa yleisimpien tapaturmien ennaltaehkäisystä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Mannerheimin Lastensuojeluliiton, MLL, Halikon yhdistys.
Projekti toteutettiin ensiapukoulutuksena, joka jaettiin lasten ikäryhmien mukaan kolmeen eri koulutuskertaan. Koulutuksien aiheet koostuivat imeväis-, leikki- ja kouluikäisten lasten yleisimmistä tapaturmista sekä niiden ensiavusta. Koulutukset suunnattiin lasten vanhemmille ja lasten parissa työskenteleville aikuisille, sillä koulutusten kautta haluttiin antaa aikuisille valmiuksia toimia lasta koskevissa ensiaputilanteissa. Imeväisikäisen ensiapukoulutukseen osallistui 16, leikki-ikäisen lapsen koulutukseen 14 ja kouluikäisen lapsen koulutukseen 8. Ensiapukoulutukset järjestettiin Turun ammattikorkeakoulun tiloissa, Salon toimipisteessä, sillä koulun tiloissa oli saatavilla kaikki koulutuksiin tarvittava välineistö.
Koulutusten arviointia varten suunniteltiin palautelomake. Palaute kerättiin anonyymisti palautelomakkeella koulutusten päätteeksi jokaiselta osallistujalta. Lomakkeen arviointiasteikoksi valittiin Likert-asteikko ja palautteista laskettiin frekvenssit, jotka esitettiin taulukoissa. Palautelomakkeita täytettiin kokonaisuudessaan 28 (n = 38). Pääosin palaute oli jokaisesta koulutuksesta positiivista. Koulutuksista saadun palautteen mukaan koulutukset koettiin mukavaksi, selkeäksi ja hyväksi kokonaisuudeksi.
Jatkossa koulutuksia lasten ensiavusta voitaisiin järjestää enemmän vanhemmille ja aikuisille, jotka ovat paljon lasten kanssa tekemisissä, esimerkiksi päiväkodin työntekijöille. Kehittämiskohteena seuraavia kertoja ajatellen koulutusten pääpaino olisi hyvä olla käytännön ensiapuharjoittelussa, sillä koulutukseen osallistujat kokivat harjoittelun hyödylliseksi ja opettavaiseksi.
Projekti toteutettiin ensiapukoulutuksena, joka jaettiin lasten ikäryhmien mukaan kolmeen eri koulutuskertaan. Koulutuksien aiheet koostuivat imeväis-, leikki- ja kouluikäisten lasten yleisimmistä tapaturmista sekä niiden ensiavusta. Koulutukset suunnattiin lasten vanhemmille ja lasten parissa työskenteleville aikuisille, sillä koulutusten kautta haluttiin antaa aikuisille valmiuksia toimia lasta koskevissa ensiaputilanteissa. Imeväisikäisen ensiapukoulutukseen osallistui 16, leikki-ikäisen lapsen koulutukseen 14 ja kouluikäisen lapsen koulutukseen 8. Ensiapukoulutukset järjestettiin Turun ammattikorkeakoulun tiloissa, Salon toimipisteessä, sillä koulun tiloissa oli saatavilla kaikki koulutuksiin tarvittava välineistö.
Koulutusten arviointia varten suunniteltiin palautelomake. Palaute kerättiin anonyymisti palautelomakkeella koulutusten päätteeksi jokaiselta osallistujalta. Lomakkeen arviointiasteikoksi valittiin Likert-asteikko ja palautteista laskettiin frekvenssit, jotka esitettiin taulukoissa. Palautelomakkeita täytettiin kokonaisuudessaan 28 (n = 38). Pääosin palaute oli jokaisesta koulutuksesta positiivista. Koulutuksista saadun palautteen mukaan koulutukset koettiin mukavaksi, selkeäksi ja hyväksi kokonaisuudeksi.
Jatkossa koulutuksia lasten ensiavusta voitaisiin järjestää enemmän vanhemmille ja aikuisille, jotka ovat paljon lasten kanssa tekemisissä, esimerkiksi päiväkodin työntekijöille. Kehittämiskohteena seuraavia kertoja ajatellen koulutusten pääpaino olisi hyvä olla käytännön ensiapuharjoittelussa, sillä koulutukseen osallistujat kokivat harjoittelun hyödylliseksi ja opettavaiseksi.