Ammatillisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen opettaminen verkkokurssina
Keikko, Tea (2014)
Keikko, Tea
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117619
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli laatia hius- ja kauneudenhoitoalalle itsenäiseen opiskeluun soveltuva verkkokurssi. Lähtökohtana kehittämishankkeessa oli opetushallituksen käynnissä oleva ammatillisen perustutkintojen uudistustyö. Uudistustyön perusteluissa mainittiin opiskelijoiden yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen mahdollistaminen. Toteutetulla verkkokurssilla haluttiin lisätä tarjontaa vapaasti valittaviin opintoihin ja mahdollistaa siten opiskelijoiden yksilölliset opintopolut.
Kehittämishankkeen teoriaosuudessa esiteltiin yleisesti verkko-oppimista ja verkko-opetuksen tarjoamia mahdollisuuksia ja hyötyjä. Verkko-opetuksessa opettajan rooli on toimia ohjaajana. Opiskelijalta edellytetään itseohjautuvuutta ja verkko-opiskeluvalmiuksia. Riittämättömät tietotekniset taidot saattavat muodostua verkko-opiskelun esteeksi. Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin verkko-opetusmateriaalin suunnitteluun.
Verkkokurssin oppimateriaalit ja oppimistehtävät laadittiin toisiaan tukeviksi. Oppimateriaalit tuotettiin pääosin itse alalta kirjoitettuihin lähdeteoksiin nojaten. Oppimistehtävät etenivät asteittain haasteellisemmiksi kokonaisuuksiksi. Toteutustavat vaihtelivat eri tehtävissä. Oppimista tukemaan luotiin reflektoivia, prosessoivia ja havainnoivia tehtäviä. Oppimateriaalit ja oppimistehtävät laadittiin sellaisiksi, että ne toisaalta mahdollistavat opiskelijan omien oppimistavoitteiden toteutumisen ja valinnan vapauden, mutta toisaalta johdattelevat oppimista oikeaan suuntaan.
Verkkokurssi rakennettiin oppilaitoksessa yleisesti käytössä olevaan Moodle -oppimisalustaan. Verkkokurssi otetaan käyttöön keväällä 2015. Sitä tarjotaan hius- ja kauneu-denhoitoalan kolmannen vuoden opiskelijoille vapaasti valittaviin opintoihin.
Kehittämishankkeen teoriaosuudessa esiteltiin yleisesti verkko-oppimista ja verkko-opetuksen tarjoamia mahdollisuuksia ja hyötyjä. Verkko-opetuksessa opettajan rooli on toimia ohjaajana. Opiskelijalta edellytetään itseohjautuvuutta ja verkko-opiskeluvalmiuksia. Riittämättömät tietotekniset taidot saattavat muodostua verkko-opiskelun esteeksi. Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin verkko-opetusmateriaalin suunnitteluun.
Verkkokurssin oppimateriaalit ja oppimistehtävät laadittiin toisiaan tukeviksi. Oppimateriaalit tuotettiin pääosin itse alalta kirjoitettuihin lähdeteoksiin nojaten. Oppimistehtävät etenivät asteittain haasteellisemmiksi kokonaisuuksiksi. Toteutustavat vaihtelivat eri tehtävissä. Oppimista tukemaan luotiin reflektoivia, prosessoivia ja havainnoivia tehtäviä. Oppimateriaalit ja oppimistehtävät laadittiin sellaisiksi, että ne toisaalta mahdollistavat opiskelijan omien oppimistavoitteiden toteutumisen ja valinnan vapauden, mutta toisaalta johdattelevat oppimista oikeaan suuntaan.
Verkkokurssi rakennettiin oppilaitoksessa yleisesti käytössä olevaan Moodle -oppimisalustaan. Verkkokurssi otetaan käyttöön keväällä 2015. Sitä tarjotaan hius- ja kauneu-denhoitoalan kolmannen vuoden opiskelijoille vapaasti valittaviin opintoihin.