Tutorlapsitoiminta : Menetelmä 3–vuotiaiden lasten siirtymävaiheiden tukemiseen päivähoidossa
Pirinen, Jonna; Rissanen, Laura (2014)
Pirinen, Jonna
Rissanen, Laura
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817363
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena on luoda uusi menetelmä, jonka avulla tuetaan lapsen siirtymävaihetta päiväkodissa. Opinnäytetyömme tuotos on menetelmäopas tutorlapsitoiminnasta. Toimeksiantajamme on Joensuun kaupungin päivähoito. Opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden teimme Huvikummun päiväkodissa Joensuussa.
Tutorlapsitoiminta on menetelmä, jossa lapsen siirtymävaihetta tuetaan lasten keskinäisten vertaissuhteiden avulla. Toteutimme tutorlapsitoimintaa niin, että kohderyhmämme koostui kuudesta alle kolmevuotiaasta lapsesta sekä kolmesta tutorlapsesta, jotka olivat iältään viisivuotiaita. Tutorlapsitoiminta on tavoitteellinen prosessi, joka koostuu aloituksesta, kartoitusvaiheesta, ryhmäytymisvaiheesta, teemoista sekä lopetuksesta. Tavoitteellisuutta tuetaan väli- ja loppuarvioinneilla.
Tutorlapsitoiminta antaa lapselle mahdollisuuden luontaiseen oppimiseen sekä kontaktien luomiseen vertaistensa kanssa. Tutorlapsitoiminta antaa työvälineen varhaiskasvattajille lapsen yksilöllisempään huomioimiseen ja tukemiseen. Tutorlapsitoimintaa olisi mahdollista kehittää kokeilemalla toimintaa uudestaan pidemmällä aikavälillä, jolloin toimintaa olisi helpompi arvioida.
Tutorlapsitoiminta on menetelmä, jossa lapsen siirtymävaihetta tuetaan lasten keskinäisten vertaissuhteiden avulla. Toteutimme tutorlapsitoimintaa niin, että kohderyhmämme koostui kuudesta alle kolmevuotiaasta lapsesta sekä kolmesta tutorlapsesta, jotka olivat iältään viisivuotiaita. Tutorlapsitoiminta on tavoitteellinen prosessi, joka koostuu aloituksesta, kartoitusvaiheesta, ryhmäytymisvaiheesta, teemoista sekä lopetuksesta. Tavoitteellisuutta tuetaan väli- ja loppuarvioinneilla.
Tutorlapsitoiminta antaa lapselle mahdollisuuden luontaiseen oppimiseen sekä kontaktien luomiseen vertaistensa kanssa. Tutorlapsitoiminta antaa työvälineen varhaiskasvattajille lapsen yksilöllisempään huomioimiseen ja tukemiseen. Tutorlapsitoimintaa olisi mahdollista kehittää kokeilemalla toimintaa uudestaan pidemmällä aikavälillä, jolloin toimintaa olisi helpompi arvioida.