Hoitajien kokemus kulttuurisesta kompetenssistaan sairaiden vastasyntyneiden hoitotyössä
Vainio, Eija; Vilajoki, Sini (2014)
Vainio, Eija
Vilajoki, Sini
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717104
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitajien kulttuurista kompetenssia Campinha-Bacoten kulttuurisen kompetenssin mallin avulla sairaiden vastasyntyneiden hoitotyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa osastolle kulttuurisen hoitotyön nykytilasta kulttuurisen hoitotyön kehittämisen pohjaksi. Lisäksi tavoitteena oli lisätä opinnäytetyön tekijöiden omaa tietämystä kulttuurisesta hoitotyöstä.
Opinnäytetyön menetelmänä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Aineisto kerättiin lomakehaastattelulla. Lomakehaastattelun palautti yhdeksän sairaanhoitajaa Pirkanmaan sairaanhoitopiiristä. Tutkimus toteutettiin kevään 2014 aikana. Lomakehaastattelusta saatu aineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Teorialähtöisen sisällönanalyysin runkona on käytetty Campinha-Bacoten kulttuurisen kompetenssin mallia, jonka osa-alueena on kulttuurinen tietoisuus, kulttuurinen tieto, kulttuurinen taito, kulttuurinen kohtaaminen sekä kulttuurinen tahto.
Opinnäytetyön tutkimuksessa kävi ilmi, että monikulttuurista hoitotyötä toteutettiin eri keinoin sairaita vastasyntyneitä hoidettaessa. Monikulttuurinen hoitotyö koettiin haasteelliseksi sen moninaisten erityispiirteiden vuoksi. Hoitajien oli vaikea hyväksyä eri kulttuurien tapoja silloin, kun se vaikutti sairaan vastasyntyneen hoitoon. Kommunikaatio yhteisen kielen puuttuessa todettiin vaikeaksi. Haasteelliseksi koettiin tilanteet, joissa perheenjäsen toimi tulkkina eikä hoitajalla ollut tietoa, mitä on tulkattu.
Tulosten tarkastelun yhteydessä havaittiin, että hoitajat kokivat lisätiedosta olevan hyötyä. Monet toivoivat osastolle tietoa eri kulttuureista esimerkiksi kansion muodossa. Jatkotutkimusehdotuksena on tutkia eri kulttuurien tapoja ja kehittää osaston tarpeisiin kansio, joka sisältää sairaan vastasyntyneen hoitoon liittyvää tietoa eri kulttuureista, joita osastolla esiintyy. Toisena jatkotutkimusehdotuksena olisi tutkia hoitajien asenteita ja omia arvoja sekä niiden vaikutusta monikulttuuriseen hoitotyöhön sairaita vastasyntyneitä hoidettaessa.
Opinnäytetyön menetelmänä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Aineisto kerättiin lomakehaastattelulla. Lomakehaastattelun palautti yhdeksän sairaanhoitajaa Pirkanmaan sairaanhoitopiiristä. Tutkimus toteutettiin kevään 2014 aikana. Lomakehaastattelusta saatu aineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Teorialähtöisen sisällönanalyysin runkona on käytetty Campinha-Bacoten kulttuurisen kompetenssin mallia, jonka osa-alueena on kulttuurinen tietoisuus, kulttuurinen tieto, kulttuurinen taito, kulttuurinen kohtaaminen sekä kulttuurinen tahto.
Opinnäytetyön tutkimuksessa kävi ilmi, että monikulttuurista hoitotyötä toteutettiin eri keinoin sairaita vastasyntyneitä hoidettaessa. Monikulttuurinen hoitotyö koettiin haasteelliseksi sen moninaisten erityispiirteiden vuoksi. Hoitajien oli vaikea hyväksyä eri kulttuurien tapoja silloin, kun se vaikutti sairaan vastasyntyneen hoitoon. Kommunikaatio yhteisen kielen puuttuessa todettiin vaikeaksi. Haasteelliseksi koettiin tilanteet, joissa perheenjäsen toimi tulkkina eikä hoitajalla ollut tietoa, mitä on tulkattu.
Tulosten tarkastelun yhteydessä havaittiin, että hoitajat kokivat lisätiedosta olevan hyötyä. Monet toivoivat osastolle tietoa eri kulttuureista esimerkiksi kansion muodossa. Jatkotutkimusehdotuksena on tutkia eri kulttuurien tapoja ja kehittää osaston tarpeisiin kansio, joka sisältää sairaan vastasyntyneen hoitoon liittyvää tietoa eri kulttuureista, joita osastolla esiintyy. Toisena jatkotutkimusehdotuksena olisi tutkia hoitajien asenteita ja omia arvoja sekä niiden vaikutusta monikulttuuriseen hoitotyöhön sairaita vastasyntyneitä hoidettaessa.