Asiakkaiden kokemuksia sosiaalitoimen palveluista Keminmaalla : Asiakaskysely Keminmaan toimeentulotukiasiakkaille
Brezguina, Albina (2014)
Brezguina, Albina
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616827
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli kartoittaa Keminmaan toimeentulotukiasiakkaiden tyytyväisyyttä aikuissosiaalityöpalveluihin sekä kerätä asiakaspalautetta sosiaalipalveluiden kehittämiseksi. Näiden tavoitteiden selkiyttämiseksi asetettiin kolme tutkimuskysymystä; ovatko toimeentulotukiasiakkaat tyytyväisiä saamiinsa palveluihin, ovatko palvelut helposti saatavilla ja miten palveluita voitaisiin parantaa?
Opinnäytetyö sisältää sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen piirteitä, ja siksi sitä ei voida määritellä yksistään laadulliseksi tai määrälliseksi. Opinnäytetyötä laadulliseksi tekee muun muassa se, että siinä käsitellään toimeentulotukiasiakkaiden subjektiivisia kokemuksia aikuissosiaalityön palvelusta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuitenkin määrällistä eli kvantitatiivista lähestymistapaa. Tutkimusaineisto kerättiin paperisella kyselylomakkeella 27.2–7.4.2014 aikana. Kyselyitä oli tutkimusaikana saatavilla sosiaalitoimen käytävällä, ja niitä lähetettiin maaliskuun toimeentulotukipäätösten yhteydessä sekä jaettiin asiakastapaamisilla. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kaikki yli 18-vuotiaat toimeentulotukiasiakkaat.
Kyselyitä palautui yhteensä 35, ja vastausprosentiksi muodostui 20,9 %. Aineiston analyysissä käytettiin suorien jakaumien esittelyä, joka toteutettiin laskemalla määriä yhden muuttujan suhteen.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Keminmaan aikuissosiaalityön toimeentulotukiasiakkaat olivat varsin tyytyväisiä sosiaalipalvelujen saatavuuteen ja niiden sisältöön. Myös asiointi sosiaalitoimessa koettiin helpoksi. Muutosta kaivattiin lähinnä toimeentulotukihakemusten sähköistämisessä, sillä opinnäytetyön vaiheessa sellaista mahdollisuutta ei Keminmaassa ollut. Joitakin kehittämisideoitakin palvelun parantamiseksi nousi muutamilta kyselyyn osallistuneilta.
Opinnäytetyö sisältää sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen piirteitä, ja siksi sitä ei voida määritellä yksistään laadulliseksi tai määrälliseksi. Opinnäytetyötä laadulliseksi tekee muun muassa se, että siinä käsitellään toimeentulotukiasiakkaiden subjektiivisia kokemuksia aikuissosiaalityön palvelusta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuitenkin määrällistä eli kvantitatiivista lähestymistapaa. Tutkimusaineisto kerättiin paperisella kyselylomakkeella 27.2–7.4.2014 aikana. Kyselyitä oli tutkimusaikana saatavilla sosiaalitoimen käytävällä, ja niitä lähetettiin maaliskuun toimeentulotukipäätösten yhteydessä sekä jaettiin asiakastapaamisilla. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kaikki yli 18-vuotiaat toimeentulotukiasiakkaat.
Kyselyitä palautui yhteensä 35, ja vastausprosentiksi muodostui 20,9 %. Aineiston analyysissä käytettiin suorien jakaumien esittelyä, joka toteutettiin laskemalla määriä yhden muuttujan suhteen.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Keminmaan aikuissosiaalityön toimeentulotukiasiakkaat olivat varsin tyytyväisiä sosiaalipalvelujen saatavuuteen ja niiden sisältöön. Myös asiointi sosiaalitoimessa koettiin helpoksi. Muutosta kaivattiin lähinnä toimeentulotukihakemusten sähköistämisessä, sillä opinnäytetyön vaiheessa sellaista mahdollisuutta ei Keminmaassa ollut. Joitakin kehittämisideoitakin palvelun parantamiseksi nousi muutamilta kyselyyn osallistuneilta.