Varhaiskasvatuksen henkilökunnan työssä viihtyminen
Hildén, Suvi (2014)
Hildén, Suvi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316359
Tiivistelmä
Hildén, Suvi. Varhaiskasvatuksen henkilökunnan työssä viihtyminen. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2014, 64 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Terveyden edistämisen koulutusohjelma, Johtaminen perhekeskeisessä työssä, sosionomi (YAMK).
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tutkimuskohteena olevan varhaiskasvatuksen toimintayksikön henkilökunta kuvaa työssä viihtymistä ja selvittää henkilökunnan työssä viihtymiseen yhteydessä olevia tekijöitä. Mitkä tekijät lisäävät ja mitkä vähentävät työssä viihtymistä henkilökunnan mielestä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena syksyn 2013 ja syksyn 2014 välisenä aikana. Aineisto kerättiin kahdeksalla teemahaastattelulla vantaalaisen varhaiskasvatuksen toimintayksikön henkilökunnalta. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan työssä viihtymistä kuvaa töihin mielellään tuleminen, hyvä olo töissä, yhteistyö ja sen toimiminen ja työ itse ja sen mielekkyys. Keskeisimmäksi työssä viihtymistä lisääviksi tekijöiksi tutkimuksesta nousivat työ-/tiimikaverit, työergonomia, toiminnan suunnittelu ja suunnitteluaika, oma hyvinvointi ja itsestään huolehtiminen, lapset, hyväksi koettu esimies ja johtaminen ja oma asenne. Työssä viihtymistä vähentäviä tekijöitä olivat puolestaan paperitöiden paljous, isot lapsiryhmät, riittämättömyyden tunne, kiire, melu, esimiehen vähäinen fyysinen läsnäolo, työkaverin negatiivisuus ja sairauslomista johtuva henkilökunnan puute.
Tutkimustuloksista saatua tietoa käytetään toimintayksikön työssä viihtymisen edistämiseksi. Tutkimustulosten perusteella esimies käy keskusteluja palavereissa ja työilloissa henkilökunnan kanssa, joissa mietitään yhdessä muutoksia, joilla työssä viihtymistä parannetaan yksikössä. Osallistamalla henkilökunta mukaan muutoksiin he todennäköisemmin sitoutuvat niihin ja koko yksikkö hyötyy esimies mukaan lukien. Jatkotutkimuksena voitaisiin vertailla eroja lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien työssä viihtymisessä ja sitä vaikuttaako se missä ryhmässä työskentelee työssä viihtymiseen.
Asiasanat: työviihtyvyys, varhaiskasvatus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Terveyden edistämisen koulutusohjelma, Johtaminen perhekeskeisessä työssä, sosionomi (YAMK).
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tutkimuskohteena olevan varhaiskasvatuksen toimintayksikön henkilökunta kuvaa työssä viihtymistä ja selvittää henkilökunnan työssä viihtymiseen yhteydessä olevia tekijöitä. Mitkä tekijät lisäävät ja mitkä vähentävät työssä viihtymistä henkilökunnan mielestä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena syksyn 2013 ja syksyn 2014 välisenä aikana. Aineisto kerättiin kahdeksalla teemahaastattelulla vantaalaisen varhaiskasvatuksen toimintayksikön henkilökunnalta. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan työssä viihtymistä kuvaa töihin mielellään tuleminen, hyvä olo töissä, yhteistyö ja sen toimiminen ja työ itse ja sen mielekkyys. Keskeisimmäksi työssä viihtymistä lisääviksi tekijöiksi tutkimuksesta nousivat työ-/tiimikaverit, työergonomia, toiminnan suunnittelu ja suunnitteluaika, oma hyvinvointi ja itsestään huolehtiminen, lapset, hyväksi koettu esimies ja johtaminen ja oma asenne. Työssä viihtymistä vähentäviä tekijöitä olivat puolestaan paperitöiden paljous, isot lapsiryhmät, riittämättömyyden tunne, kiire, melu, esimiehen vähäinen fyysinen läsnäolo, työkaverin negatiivisuus ja sairauslomista johtuva henkilökunnan puute.
Tutkimustuloksista saatua tietoa käytetään toimintayksikön työssä viihtymisen edistämiseksi. Tutkimustulosten perusteella esimies käy keskusteluja palavereissa ja työilloissa henkilökunnan kanssa, joissa mietitään yhdessä muutoksia, joilla työssä viihtymistä parannetaan yksikössä. Osallistamalla henkilökunta mukaan muutoksiin he todennäköisemmin sitoutuvat niihin ja koko yksikkö hyötyy esimies mukaan lukien. Jatkotutkimuksena voitaisiin vertailla eroja lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien työssä viihtymisessä ja sitä vaikuttaako se missä ryhmässä työskentelee työssä viihtymiseen.
Asiasanat: työviihtyvyys, varhaiskasvatus