Pelikehitys ja Indie
Pätilä, Juuli; Vitikainen, Nina (2014)
Pätilä, Juuli
Vitikainen, Nina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215519
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön toimeksiantaja oli Kinahmi Games, joka on Jyväskylässä toimiva pieni Indie- pelikehitysyritys. Opinnäytetyön tekijät ovat suorittaneet opintoihinsa kuuluvan harjoittelun tässä yrityksessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä pelikehitys ja Indie-pelikehitys ovat, ja muodostaa siitä johtopäätöksiä Kinahmi Games -yritykselle pyrkien ehdottamaan toimintatapoja ja vaihtoehtoja yrityksen toimintaan. Opinnäytetyössä perehdyttiin siihen, mitä pelikehitys on ja mitä osia siihen kuuluu aina suunnittelusta julkaisuun. Tavoitteena oli saada yrityksiä haastatteluun, jotta tutkimusosuuteen olisi saatu tietoa ja yritysten mielipiteitä hyvistä prosesseista ja käytänteistä. Yritysten haluttomuus vastata haastatteluihin johti kuitenkin siihen, että opinnäytetyön tärkeä osuus jäi vajavaiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistona ja materiaalina käytettiin alan kirjallisuutta sekä Indie-peleistä kertovia artikkeleita, joista suurin osa oli Internet-julkaisuja. Materiaalia pelikehitysprosesseista pyrittiin keräämään laajasti mutta kuitenkin niin, että opinnäytetyö pysyy kasassa. Haastattelujen puuttumisen vuoksi johtopäätöksiä jouduttiin vetämään pitkälti alan ammattilaisten kirjoittamien artikkeleiden pohjalta.
Johtopäätöksiä vedetään mm. siitä mikä Indie-pelikehityksen tilanne on ja miten kehittäjän kannattaa toimia. Näitä johtopäätöksiä peilattiin Kinahmi Games –yrityksen toimintaan ja tulokseksi saatiin mahdollisia toimintatapoja joilla yritys voi kehittää toimintaansa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä pelikehitys ja Indie-pelikehitys ovat, ja muodostaa siitä johtopäätöksiä Kinahmi Games -yritykselle pyrkien ehdottamaan toimintatapoja ja vaihtoehtoja yrityksen toimintaan. Opinnäytetyössä perehdyttiin siihen, mitä pelikehitys on ja mitä osia siihen kuuluu aina suunnittelusta julkaisuun. Tavoitteena oli saada yrityksiä haastatteluun, jotta tutkimusosuuteen olisi saatu tietoa ja yritysten mielipiteitä hyvistä prosesseista ja käytänteistä. Yritysten haluttomuus vastata haastatteluihin johti kuitenkin siihen, että opinnäytetyön tärkeä osuus jäi vajavaiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistona ja materiaalina käytettiin alan kirjallisuutta sekä Indie-peleistä kertovia artikkeleita, joista suurin osa oli Internet-julkaisuja. Materiaalia pelikehitysprosesseista pyrittiin keräämään laajasti mutta kuitenkin niin, että opinnäytetyö pysyy kasassa. Haastattelujen puuttumisen vuoksi johtopäätöksiä jouduttiin vetämään pitkälti alan ammattilaisten kirjoittamien artikkeleiden pohjalta.
Johtopäätöksiä vedetään mm. siitä mikä Indie-pelikehityksen tilanne on ja miten kehittäjän kannattaa toimia. Näitä johtopäätöksiä peilattiin Kinahmi Games –yrityksen toimintaan ja tulokseksi saatiin mahdollisia toimintatapoja joilla yritys voi kehittää toimintaansa.