”Ko toinen ei ota leikkiin” : Vinkkivihkonen kiusaamisen ehkäisyyn ja siihen puuttumiseen
Rousu, Mirka (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102814994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102814994
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyöni aiheena on kiusaaminen päiväkodissa ja kiusaamisen ehkäisy sekä siihen puuttuminen. Laadin teorian ja haastattelun pohjalta vinkkivihkosen työvälineeksi päiväkotiin, jossa tein haastattelun. Vinkkivihkoseen on koottu muun muassa kiusaamisen tapoja ja vinkkejä keinoihin, joilla kiusaamista voitaisiin ehkäistä ja miten siihen voitaisiin puuttua.
Teoreettinen viitekehys:
Teoriaosassa esittelen lyhyesti 3-5-vuotiaan lapsen kognitiivista kehitystä ja hieman tarkemmin sosiaalista kehitystä kiusaamisen näkökulmasta. Perehdyn siihen, mitä kiusaaminen tarkoittaa päiväkodissa ja miten se näkyy.
Toteutustapa:
Tutkimusmenetelmäni on kvalitatiivinen eli käytän laadullista tutkimusotetta. Aineistoni keräsin ryhmähaastattelulla, johon osallistui kuusi lastentarhanopettajaa, kaikki samasta päiväkodista. Teorian ja lastentarhanopettajille tekemäni haastattelun pohjalta sain vastaukset tutkimuskysymyksiini eli miten kiusaaminen näkyy päiväkotiympäristössä ja miten kiusaamista voidaan ehkäistä ja miten siihen voidaan puuttua. Näiden pohjalta laadin vinkkivihkosen kiusaamisen ehkäisyyn ja siihen puuttumiseen.
Keskeiset tulokset ja johtopäätökset:
Kiusaaminen päiväkodissa näyttäytyy monin eri tavoin. Kiusaamisen tavoista tunnistettiin sekä suoraa että epäsuoraa kiusaamista. Suoran kiusaamisen tavat ovat helpoimmin tunnistettavissa. Aikuisen roolin merkitys alle kouluikäisten kiusaamisessa korostui ja keskustelu lasten kanssa koettiin tärkeäksi. Myös vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö on tärkeää ja tähän voisi panostaa vielä enemmän. Pienryhmäpedagogiikalla on merkittävä vaikutus kiusaamisen ehkäisyyn.
Opinnäytetyöni aiheena on kiusaaminen päiväkodissa ja kiusaamisen ehkäisy sekä siihen puuttuminen. Laadin teorian ja haastattelun pohjalta vinkkivihkosen työvälineeksi päiväkotiin, jossa tein haastattelun. Vinkkivihkoseen on koottu muun muassa kiusaamisen tapoja ja vinkkejä keinoihin, joilla kiusaamista voitaisiin ehkäistä ja miten siihen voitaisiin puuttua.
Teoreettinen viitekehys:
Teoriaosassa esittelen lyhyesti 3-5-vuotiaan lapsen kognitiivista kehitystä ja hieman tarkemmin sosiaalista kehitystä kiusaamisen näkökulmasta. Perehdyn siihen, mitä kiusaaminen tarkoittaa päiväkodissa ja miten se näkyy.
Toteutustapa:
Tutkimusmenetelmäni on kvalitatiivinen eli käytän laadullista tutkimusotetta. Aineistoni keräsin ryhmähaastattelulla, johon osallistui kuusi lastentarhanopettajaa, kaikki samasta päiväkodista. Teorian ja lastentarhanopettajille tekemäni haastattelun pohjalta sain vastaukset tutkimuskysymyksiini eli miten kiusaaminen näkyy päiväkotiympäristössä ja miten kiusaamista voidaan ehkäistä ja miten siihen voidaan puuttua. Näiden pohjalta laadin vinkkivihkosen kiusaamisen ehkäisyyn ja siihen puuttumiseen.
Keskeiset tulokset ja johtopäätökset:
Kiusaaminen päiväkodissa näyttäytyy monin eri tavoin. Kiusaamisen tavoista tunnistettiin sekä suoraa että epäsuoraa kiusaamista. Suoran kiusaamisen tavat ovat helpoimmin tunnistettavissa. Aikuisen roolin merkitys alle kouluikäisten kiusaamisessa korostui ja keskustelu lasten kanssa koettiin tärkeäksi. Myös vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö on tärkeää ja tähän voisi panostaa vielä enemmän. Pienryhmäpedagogiikalla on merkittävä vaikutus kiusaamisen ehkäisyyn.