Visuaalinen ilme pienyritykselle
Veiskola, Esa (2014)
Veiskola, Esa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100814546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100814546
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on visuaalisen ilmeen suunnittelu toimintaansa käynnistävälle pienyritykselle. Toimeksiannon tavoitteena oli yhtenäinen ja jatkossa helposti sovellettava yritysilme, joka tukee yritykselle määriteltyä tavoiteprofiilia ja ottaa huomioon pienen yrityksen rajalliset resurssit. Suunnitteluprosessi eteni alkukartoituksen ja tavoitteiden määrittelyn kautta varsinaiseen visuaalisen ilmeen suunnitteluun. Testaus- ja viimeistelyvaiheen jälkeen sovellustarve kartoitettiin ja valitut sovellukset toteutettiin käytettävissä olleiden resurssien puitteissa. Asiakkaan perehdyttämiseen sekä ilmeen jatkosoveltamiseen kiinnitettiin erityistä huomiota.
Visuaalinen suunnitteluprosessi integroituu osaksi laajempaa kokonaisuutta, jonka tavoitteena on vaikuttaa yrityksestä muodostuviin mielikuviin. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin millaisia erityistarpeita ja ongelmakohtia erityisesti pk-sektorilla liittyy yritys- ja yhteisöilmeiden suunnitteluun ja soveltamiseen. Tietoperusta selventää mielikuva-markkinoinnin ja brändiajattelun käsitteistöä ja esittelee lyhyesti brändityön vaiheita. Lisäksi haastateltiin pk-sektorilla yritys- ja yhteisöilmeitä työssään eri näkökulmista tarkastelevia henkilöitä. Haastatteluissa keskeisiksi asioiksi nousivat esimerkiksi resurssien kartoittaminen ja asiakkaan riittävä perehdyttäminen ilmeen jatkokäyttöön.
Varsinaisen yritysilmeen oheistuotteena opinnäytetyön tuloksena syntyi suunnittelu-prosessin runko, jota voi jatkossa käyttää apuna pk-sektorille suunnattujen graafisten palvelujen kehittämisessä.
Visuaalinen suunnitteluprosessi integroituu osaksi laajempaa kokonaisuutta, jonka tavoitteena on vaikuttaa yrityksestä muodostuviin mielikuviin. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin millaisia erityistarpeita ja ongelmakohtia erityisesti pk-sektorilla liittyy yritys- ja yhteisöilmeiden suunnitteluun ja soveltamiseen. Tietoperusta selventää mielikuva-markkinoinnin ja brändiajattelun käsitteistöä ja esittelee lyhyesti brändityön vaiheita. Lisäksi haastateltiin pk-sektorilla yritys- ja yhteisöilmeitä työssään eri näkökulmista tarkastelevia henkilöitä. Haastatteluissa keskeisiksi asioiksi nousivat esimerkiksi resurssien kartoittaminen ja asiakkaan riittävä perehdyttäminen ilmeen jatkokäyttöön.
Varsinaisen yritysilmeen oheistuotteena opinnäytetyön tuloksena syntyi suunnittelu-prosessin runko, jota voi jatkossa käyttää apuna pk-sektorille suunnattujen graafisten palvelujen kehittämisessä.