Ohjemateriaalin laatiminen kolmikantakaupasta Enston asiakaspalveluhenkilöstölle
Savolainen, Satu (2014)
Savolainen, Satu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092714259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092714259
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on produktityyppinen opinnäytetyö, joka tehty toimeksiantona Enstolle. Työn aiheena on laatia ohjemateriaali kolmikantakaupasta Enston asiakaspalveluhenkilöstölle. Tavoitteena on laatia selkeä, helppokäyttöinen, englanninkielinen ohjemateriaali kolmikantakaupasta. Ohjemateriaali tehdään ensisijaisesti asiakaspalvelun nykyisten ja uusien työntekijöiden käyttöön. Tulevaisuudessa sitä voitaisiin lisäksi hyödyntää myös koulutusmateriaalina.
Opinnäytetyöraportti käsittelee pääteorianaan kolmikantakauppaa, jota pohjustetaan lyhyesti yhteisömyynnillä ja -hankinannalla. Tämän lisäksi raportissa käydään läpi teoriaa ohjemateriaalin kirjoittamisesta ja suunnittelusta. Produkti sen sijaan on rajattu käsittelemään kolmikantakauppaa, Intrastatia kolmikannassa ja kolmikannan oikein merkitsemistä myyntitilauksille. Kolmikantakauppa esitellään ohjeessa useiden käytännönläheisten esimerkkien avulla.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin erilaisia kirjallisia ja sähköisiä lähteitä. Produktia tehtäessä käytettiin yrityksen sisäistä tietoa muun muassa haastatteluiden ja palavereiden kei-noin. Ohjemateriaalin sisältöä muokattiin saadun palautteen ja kommenttien pohjalta, millä pyrittiin varmistamaan, että ohje saavuttaa asetetut tavoitteet ja että siitä saadaan mahdollisimman hyödyllinen materiaali Enston asiakaspalvelun käyttöön.
Opinnäytetyöraportti käsittelee pääteorianaan kolmikantakauppaa, jota pohjustetaan lyhyesti yhteisömyynnillä ja -hankinannalla. Tämän lisäksi raportissa käydään läpi teoriaa ohjemateriaalin kirjoittamisesta ja suunnittelusta. Produkti sen sijaan on rajattu käsittelemään kolmikantakauppaa, Intrastatia kolmikannassa ja kolmikannan oikein merkitsemistä myyntitilauksille. Kolmikantakauppa esitellään ohjeessa useiden käytännönläheisten esimerkkien avulla.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin erilaisia kirjallisia ja sähköisiä lähteitä. Produktia tehtäessä käytettiin yrityksen sisäistä tietoa muun muassa haastatteluiden ja palavereiden kei-noin. Ohjemateriaalin sisältöä muokattiin saadun palautteen ja kommenttien pohjalta, millä pyrittiin varmistamaan, että ohje saavuttaa asetetut tavoitteet ja että siitä saadaan mahdollisimman hyödyllinen materiaali Enston asiakaspalvelun käyttöön.