Viinivalintaan vaikuttavat tekijät ravintolassa
Paavola, Tea (2014)
Paavola, Tea
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061913171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061913171
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia ravintolan asiakkaiden viinivalintaan vaikuttavia tekijöitä. Työni toimeksiantaja on Pernod Ricard Finland Oy. Teoriosuudessa käsittelen kuluttajakäyttäytymistä ja suomalaista juomakulttuuria. Työni tutkimusosuuden on toteuttanut ravintoloissa asiakaskyselynä.
Tutkimuksen tavoitteena on saada kerättyä toimeksiantajalle materiaalia siitä, mitkä tekijät kuluttajan viinivalintaan vaikuttavat. Tekijöiden kartoittaminen on tärkeää, jotta viiniä saadaan myytyä ravintolassa enemmän.
Tietoperustassa käsittelen kuluttajakäyttäytymistä ravintolassa ja viinin valintaan vaikuttavia tekijöitä. Kuluttajan suhde viiniin voi olla joko matalaa tai korkeaa sitoutumista, ja sen pohjalta kuluttaja yleensä viinin ravintolassa valitsee. Ravintolan myyntityöllä ja ilmapiirillä on myös vaikutusta asiakkaan viinivalintaan.
Suomalaisessa juomatapa kulttuurissa on tapahtunut muutoksia vuosikymmenten aikana. Juomatilanteita on tullut uusia ja viinistä on tullut yhä suositumpi juoma kuluttajien keskuudessa. Viinin kulutus on kasvanut tasaisesti maassamme viime vuosikymmenten aikana. Viini on edelleen ruokajuoma, mutta sitä nautitaan yhä useammin myös seurustelujuomana.
Työni tutkimusosuus on totetutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Työkaluna aineiston keräämiseen olen käyttänyt kyselylomaketta. Tutkimus on toteutettu ravintoiloissa asiakaskyselynä. Kohderyhmä tutkimukselleni olivat asiakkaat jotka ruuan yhteydessä nauttivat viiniä. Kyselyn ajankohta oli 8.4.-3.5.2014.
Tutkimuksen tavoitteena on saada kerättyä toimeksiantajalle materiaalia siitä, mitkä tekijät kuluttajan viinivalintaan vaikuttavat. Tekijöiden kartoittaminen on tärkeää, jotta viiniä saadaan myytyä ravintolassa enemmän.
Tietoperustassa käsittelen kuluttajakäyttäytymistä ravintolassa ja viinin valintaan vaikuttavia tekijöitä. Kuluttajan suhde viiniin voi olla joko matalaa tai korkeaa sitoutumista, ja sen pohjalta kuluttaja yleensä viinin ravintolassa valitsee. Ravintolan myyntityöllä ja ilmapiirillä on myös vaikutusta asiakkaan viinivalintaan.
Suomalaisessa juomatapa kulttuurissa on tapahtunut muutoksia vuosikymmenten aikana. Juomatilanteita on tullut uusia ja viinistä on tullut yhä suositumpi juoma kuluttajien keskuudessa. Viinin kulutus on kasvanut tasaisesti maassamme viime vuosikymmenten aikana. Viini on edelleen ruokajuoma, mutta sitä nautitaan yhä useammin myös seurustelujuomana.
Työni tutkimusosuus on totetutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Työkaluna aineiston keräämiseen olen käyttänyt kyselylomaketta. Tutkimus on toteutettu ravintoiloissa asiakaskyselynä. Kohderyhmä tutkimukselleni olivat asiakkaat jotka ruuan yhteydessä nauttivat viiniä. Kyselyn ajankohta oli 8.4.-3.5.2014.