Uusi ammatti- ja erikoisammattitutkintojen toteutusmalli
Vehniäinen, Markus (2014)
Vehniäinen, Markus
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212674
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tehtiin uusi toteutusmalli Jyväskylän aikuisopiston Tekniikan ja liikenteen –yksikössä toteutettaville ammatti- ja erikoisammattitutkinnoille. Uuteen toteutusmalliin koottiin keskeiset asiat tutkintojen rakentumisesta, valmistavasta koulutuksesta, työelämälähtöisyydestä ja –vastaavuudesta sekä elinikäisestä oppimisesta, opetusmenetelmistä ja –teknologiasta sekä alakohtaisista erityishuomioista. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Jyväskylän aikuisopisto.
Opinnäytetyö toteutettiin benchmarkaamalla tekniikan erikoisammattitutkintoa sekä teemahaastattelemalla kymmentä kouluttajaa ammattialoilla, joiden tutkintoihin Jyväskylän aikuisopisto järjestää koulutusta. Sekä benchmarkauksen että teemahaastattelujen tulosten pohjalta kehitettiin uusi toteutusmalli, jota eri alat voivat vapaasti soveltaa koulutuksissa.
Benchmarkattavaksi valittiin ammattialoista riippumattomana tekniikan erikoisammattitutkinto, koska sen toteutus oli mahdollisimman hyvin yleistettävissä ja verrattavissa erilaisiin tutkintoihin. Teemahaastattelut puolestaan kohdennettiin alasidonnaisiin tutkintoihin, jotta saatiin kattava ja monipuolinen näkemys toiminnasta. Uusi toteutusmalli tehtiin ammatti- ja erikoisammattitutkinnoille, joissa oletuksena oli opiskelijalla tietyllä tasolla oleva aikaisempi osaaminen.
Uuden ammatti- ja erikoisammattitutkintojen toteutusmallin tuloksena avattiin erilaiset menetelmät ja tavat koulutusten toteuttamisessa eri alojen yhteiseen käyttöön. Usein alojen toimintatavat olivat vakiintuneita ja koulutuksia toteutettiin samoilla menetelmillä. Uuden mallin myötä eri alat voivat vertaisoppia toisilta ja kehittää toimintaansa. Uuden yleisen mallin pohjalta alakohtaisten mallien tekeminen jalkautettiin ammattialoille niissä olevan substanssiosaamisen vuoksi. Ammattialat voivat ottaa uusia menetelmiä käyttöön tarpeen mukaan ja viimeistään tutkinnon perusteiden uudistuessa.
Koulutussuunnitteluun ja esimiestyöhön saatiin opinnäytetyön kautta uusia näkökulmia tapojen ja menetelmien monipuolisuudesta ja koulutustoiminnan kehittämisestä. Käyttäjäkokemusten lisääntyessä toteutusmallia voidaan jatkossa kehittää lisää muuttuvassa yhteiskunnassa.
Opinnäytetyö toteutettiin benchmarkaamalla tekniikan erikoisammattitutkintoa sekä teemahaastattelemalla kymmentä kouluttajaa ammattialoilla, joiden tutkintoihin Jyväskylän aikuisopisto järjestää koulutusta. Sekä benchmarkauksen että teemahaastattelujen tulosten pohjalta kehitettiin uusi toteutusmalli, jota eri alat voivat vapaasti soveltaa koulutuksissa.
Benchmarkattavaksi valittiin ammattialoista riippumattomana tekniikan erikoisammattitutkinto, koska sen toteutus oli mahdollisimman hyvin yleistettävissä ja verrattavissa erilaisiin tutkintoihin. Teemahaastattelut puolestaan kohdennettiin alasidonnaisiin tutkintoihin, jotta saatiin kattava ja monipuolinen näkemys toiminnasta. Uusi toteutusmalli tehtiin ammatti- ja erikoisammattitutkinnoille, joissa oletuksena oli opiskelijalla tietyllä tasolla oleva aikaisempi osaaminen.
Uuden ammatti- ja erikoisammattitutkintojen toteutusmallin tuloksena avattiin erilaiset menetelmät ja tavat koulutusten toteuttamisessa eri alojen yhteiseen käyttöön. Usein alojen toimintatavat olivat vakiintuneita ja koulutuksia toteutettiin samoilla menetelmillä. Uuden mallin myötä eri alat voivat vertaisoppia toisilta ja kehittää toimintaansa. Uuden yleisen mallin pohjalta alakohtaisten mallien tekeminen jalkautettiin ammattialoille niissä olevan substanssiosaamisen vuoksi. Ammattialat voivat ottaa uusia menetelmiä käyttöön tarpeen mukaan ja viimeistään tutkinnon perusteiden uudistuessa.
Koulutussuunnitteluun ja esimiestyöhön saatiin opinnäytetyön kautta uusia näkökulmia tapojen ja menetelmien monipuolisuudesta ja koulutustoiminnan kehittämisestä. Käyttäjäkokemusten lisääntyessä toteutusmallia voidaan jatkossa kehittää lisää muuttuvassa yhteiskunnassa.