Asiakaskokemus ravintola Revolutionissa
Könkkölä, Heidi (2014)
Könkkölä, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012417
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko ravintola Revolution onnistunut asiakaskokemuksen luomisessa asiakasnäkökulmasta. Tavoitteena oli kerätä tietoa asiakkailta, minkälaisena kokemuksena he pitivät asiointia yrityksessä ja mitä mielikuvia ja tunteita heille jäi. Työssä tutkittiin myös, miten Revolution on onnistunut kilpailijoihin verrattuna.Työn tutkimusmuodoksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Toimeksianto opinnäytetyöhön tuli ravintola Revolutionilta.
Tutkimus toteutettiin asiakaskyselynä marraskuun 22. päivä 2013, ja ajankohta oli 17.00-22.00. Asiakaskysely jaettiin sadalle Revolutionin asiakkaalle. Tutkimukseen osallistui asiakkaita eri ikäluokista ja kaiken kokoisista ruokaseurueista, jotka söivät à la carte -listalta.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että asiakkaat ovat tyytyväisiä ravintolan tuotteisiin, palveluun, miljööhön ja tunnelmaan. Asiakkaat kokivat illan palvelukokemuksen onnistuneeksi ja antoivat arvosanaksi erittäin hyvän. Tutkimuksessa selvisi myös, että Revolutionin arvot tulivat esille asiakkaiden vastauksista. Asiakkaat ja Revolutionin olivat samaa mieltä, ketkä olivat yrityksen pahimmat kilpailijat.
Opinnäytetyö oli ajankohtainen, sillä ravintolalle ei ole tehty aikaisemmin asiakastyytyväisyyskyselyä. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja voi kehittää toimintaansa asiakaslähtöisemmäksi. Opinnäytetyössä selvisivät myös ongelmakohdat, joita tulisi vielä parantaa entisestään. Revolutionin tulisi kehittää suullisten palautteiden keräämisjärjestelmä, jolloin pystyttäisiin paremmin reagoimaan palautteisiin sekä kehittämään toimintaan asiakaslähtöisemmäksi. Henkilökunnan ammattitaitoisuutta ja innostusta työhön tulisi jatkossa kehittää ja vaalia, jotta palvelut ja tuotteet pysyisivät laadukkaina. Myös asiakaskokemuksiin tulisi tulevaisuudessakin kiinnittää entistä enemmän huomioita.
Tutkimus toteutettiin asiakaskyselynä marraskuun 22. päivä 2013, ja ajankohta oli 17.00-22.00. Asiakaskysely jaettiin sadalle Revolutionin asiakkaalle. Tutkimukseen osallistui asiakkaita eri ikäluokista ja kaiken kokoisista ruokaseurueista, jotka söivät à la carte -listalta.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että asiakkaat ovat tyytyväisiä ravintolan tuotteisiin, palveluun, miljööhön ja tunnelmaan. Asiakkaat kokivat illan palvelukokemuksen onnistuneeksi ja antoivat arvosanaksi erittäin hyvän. Tutkimuksessa selvisi myös, että Revolutionin arvot tulivat esille asiakkaiden vastauksista. Asiakkaat ja Revolutionin olivat samaa mieltä, ketkä olivat yrityksen pahimmat kilpailijat.
Opinnäytetyö oli ajankohtainen, sillä ravintolalle ei ole tehty aikaisemmin asiakastyytyväisyyskyselyä. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja voi kehittää toimintaansa asiakaslähtöisemmäksi. Opinnäytetyössä selvisivät myös ongelmakohdat, joita tulisi vielä parantaa entisestään. Revolutionin tulisi kehittää suullisten palautteiden keräämisjärjestelmä, jolloin pystyttäisiin paremmin reagoimaan palautteisiin sekä kehittämään toimintaan asiakaslähtöisemmäksi. Henkilökunnan ammattitaitoisuutta ja innostusta työhön tulisi jatkossa kehittää ja vaalia, jotta palvelut ja tuotteet pysyisivät laadukkaina. Myös asiakaskokemuksiin tulisi tulevaisuudessakin kiinnittää entistä enemmän huomioita.