Workday-henkilötietojärjestelmä esimiestyön tukena Scandic-hotelleissa
Järvinen, Ville (2014)
Järvinen, Ville
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012395
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu kehittämistyönä toimeksiantajalle, joka on Scandic Hotels Oy ja sen Suomen tukikonttorin HR-osasto. Kehittämistyön tavoitteena on selvittää Scandic-hotellien vastaanottopäälliköiden käyttäjäkokemuksia Workday-henkilötietojärjestelmästä, joka tuli käyttöön Suomen Scandic-hotelleissa syksyllä 2013. Tavoitteena on myös tehdä kehitysehdotuksia sekä henkilötietojärjestelmän että sen hyödyntämisen kehittämiseksi.
Kehittämistyö on toteutettu käyttäen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Laadullisista tutkimusmenetelmistä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua eli teemahaastattelua. Haastateltavina oli kolme vastaanottopäällikköä eri Scandic-hotelleista, Scandic Suomen tukikonttorin henkilöstöpäällikkö ja Scandic konsernin johdon edustaja Ruotsista. Tämä mahdollisti useamman näkökulman hyödyntämisen kehittämistyössä. Haastattelut toteutettiin huhti-toukokuussa 2014. Koko opinnäytetyö työstettiin tammi-toukokuussa 2014.
Esimiesten käyttäjäkokemuksista ilmeni, että he kaikki mieltävät henkilötietojärjestelmän hyväksi asiaksi oman työnsä kannalta. Erityisesti kehityskeskusteluiden käyminen henkilötietojärjestelmän tukemana keräsi kiitosta esimiehiltä. Henkilötietojärjestelmän koulutus sen sijaan herätti ristiriitaisia mielipiteitä esimiesten keskuudessa. Joiltain esimiehiltä puuttui vielä osaamista tai käytännön rutiini mennä tekemään mitään henkilötietojärjestelmään. Tämä on haaste henkilötietojärjestelmän käytön ja hyödyntämisen kannalta.
Aineiston pohjalta laaditut kehitysehdotukset koskevat henkilötietojärjestelmän koulutusta ja sen kokonaisvaltaista hyödyntämistä tulevaisuudessa.
Kehittämistyö on toteutettu käyttäen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Laadullisista tutkimusmenetelmistä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua eli teemahaastattelua. Haastateltavina oli kolme vastaanottopäällikköä eri Scandic-hotelleista, Scandic Suomen tukikonttorin henkilöstöpäällikkö ja Scandic konsernin johdon edustaja Ruotsista. Tämä mahdollisti useamman näkökulman hyödyntämisen kehittämistyössä. Haastattelut toteutettiin huhti-toukokuussa 2014. Koko opinnäytetyö työstettiin tammi-toukokuussa 2014.
Esimiesten käyttäjäkokemuksista ilmeni, että he kaikki mieltävät henkilötietojärjestelmän hyväksi asiaksi oman työnsä kannalta. Erityisesti kehityskeskusteluiden käyminen henkilötietojärjestelmän tukemana keräsi kiitosta esimiehiltä. Henkilötietojärjestelmän koulutus sen sijaan herätti ristiriitaisia mielipiteitä esimiesten keskuudessa. Joiltain esimiehiltä puuttui vielä osaamista tai käytännön rutiini mennä tekemään mitään henkilötietojärjestelmään. Tämä on haaste henkilötietojärjestelmän käytön ja hyödyntämisen kannalta.
Aineiston pohjalta laaditut kehitysehdotukset koskevat henkilötietojärjestelmän koulutusta ja sen kokonaisvaltaista hyödyntämistä tulevaisuudessa.