Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma : case: Outdoors Finland
Hinkka, Carita (2014)
Hinkka, Carita
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411833
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee digitaalisten mediakanavien hyödyntämistä osana monikanavaista ja kohdennettua inbound-markkinointia. Internetin lisääntyvä vuorovaikutuksellisuus on kasvattanut digitaalisen markkinointiviestinnän roolia yrityselämässä. Menestyksekäs digitaalinen markkinointiviestintä vaatii yritykseltä suunnitelmallisuutta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda case-organisaatiolle digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma, jonka avulla Suomen vaellusmahdollisuuksia voidaan menestyksekkäästi markkinoida Alankomaiden kuluttajamarkkinoilla.
Työn teoreettisessa osuudessa tutkitaan toimivan digitaalisen markkinointiviestintäsuunnitelman vaatimuksia ajankohtaisen kirjallisuuden sekä erilaisten verkkojulkaisujen avulla. Empriirisessä osuuudessa selvitään alankomaalaisten vaeltajien tavoittamisen kannalta keskeisiä mediakanavia sekä tutkitaan mistä kanavista kohderyhmä etsii tietoa. Selvitys pohjautuu Innovation Norwayn, VisitScotlandin ja Matkailun edistämiskeskuksen aiemmin teettämiin tutkimuksiin sekä alankomaalaisille vaeltajille teettämääni kyselytutkimukseen.
Tutkimuksista ilmenee, että alankomaalaiset vaeltajat ovat vaellusmatkoja varatessa hyvin omatoimisia ja etsivät ensisijaisesti tietoa kohteen omilta verkkosivuilta hakukoneiden avulla. Digitaalisten mediakanavien sisällön on siis käyttäjien lisäksi palveltava myös hakukoneita. Vastaajat kertovat matkakohdetta valitessaan etsivänsä muiden vaeltajien mielipiteitä ja arvosteluja muun muassa Facebookista ja blogeista. Outdoors Finland -hankkeen markkinoinnin onnistumisen kannalta on elintärkeää olla läsnä sosiaalisen median kanavissa.
Tämän opinnäytetyön tuotos on digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma, jonka avulla Outdoors Finland -hanke voi aloittaa suunnitelmallisen digitaalisen markkinointiviestinnän toteuttamisen. Suunnitelma on sovellettavissa myös muille digitaalista markkinointia suunnitteleville organisaatioille.
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda case-organisaatiolle digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma, jonka avulla Suomen vaellusmahdollisuuksia voidaan menestyksekkäästi markkinoida Alankomaiden kuluttajamarkkinoilla.
Työn teoreettisessa osuudessa tutkitaan toimivan digitaalisen markkinointiviestintäsuunnitelman vaatimuksia ajankohtaisen kirjallisuuden sekä erilaisten verkkojulkaisujen avulla. Empriirisessä osuuudessa selvitään alankomaalaisten vaeltajien tavoittamisen kannalta keskeisiä mediakanavia sekä tutkitaan mistä kanavista kohderyhmä etsii tietoa. Selvitys pohjautuu Innovation Norwayn, VisitScotlandin ja Matkailun edistämiskeskuksen aiemmin teettämiin tutkimuksiin sekä alankomaalaisille vaeltajille teettämääni kyselytutkimukseen.
Tutkimuksista ilmenee, että alankomaalaiset vaeltajat ovat vaellusmatkoja varatessa hyvin omatoimisia ja etsivät ensisijaisesti tietoa kohteen omilta verkkosivuilta hakukoneiden avulla. Digitaalisten mediakanavien sisällön on siis käyttäjien lisäksi palveltava myös hakukoneita. Vastaajat kertovat matkakohdetta valitessaan etsivänsä muiden vaeltajien mielipiteitä ja arvosteluja muun muassa Facebookista ja blogeista. Outdoors Finland -hankkeen markkinoinnin onnistumisen kannalta on elintärkeää olla läsnä sosiaalisen median kanavissa.
Tämän opinnäytetyön tuotos on digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma, jonka avulla Outdoors Finland -hanke voi aloittaa suunnitelmallisen digitaalisen markkinointiviestinnän toteuttamisen. Suunnitelma on sovellettavissa myös muille digitaalista markkinointia suunnitteleville organisaatioille.