Sähköiseen ostolaskutukseen siirtyminen Yritys X:ssä : Käyttöönotto, tarkoitus ja käyttäjäkokemukset
Lötjönen, Tanja (2014)
Lötjönen, Tanja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411705
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Yritys X:n ostolaskujen sähköistämisprosessin eteneminen ja prosessissa onnistuminen asetettujen tavoitteiden pohjalta. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajayritykselle käyttökelpoista tietoa, jota on mahdollista hyödyntää joko uusien muutosten suunnittelussa tai aiempien edelleen kehittämisessä. Opinnäytetyön varsinainen tutkimusongelma oli, kuinka ostolaskujen sähköistäminen on onnistunut Yritys X:ssä.
Opinnäytetyössä käytetty tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen tutkimus. Kvalitatiivinen tutkimus toteutui puolistrukturoitujen teemahaastattelujen kautta, ja tutkimusaineistoon sisältyivät haastatteluaineiston ohella myös erilaiset toimeksiantajalta saadut dokumentit. Keskeisimpiä teemoja tutkimuksessa olivat mm. ajankäyttö, työmäärä ja ympäristöystävällisyys.
Tutkimuksen tärkeimpinä tuloksina voisi mainita sähköisen ostolaskutuksen vaikutukset laskujen käsittelyyn ja tätä kautta myös työn määrään ja tehokkuuteen. Lisäksi avainasemassa onnistumista mitattaessa oli toimivuuden ja tehokkuuden ohella työntekijöiden tyytyväisyys uuteen käytäntöön. Tärkeimpiin tuloksiin sisältyi myös työhön kuluva aika, jota automaattisilla toiminnoilla pyritään jatkuvasti vähentämään.
Tulosten kautta saadun konkreettisen tiedon pohjalta toimeksiantajayrityksen on helpompi puuttua mahdollisiin epäkohtiin, mutta myös nähdä, missä on onnistuttu. Yleisesti ottaen sähköiseen ostolaskutukseen siirtyminen koettiin positiivisena muutoksena Yritys X:ssä, ja pitkällä tähtäimellä sähköisen ostolaskutuksen mukanaan tuomat hyödyt tulevat olemaan entistä huomattavampia.
Opinnäytetyössä käytetty tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen tutkimus. Kvalitatiivinen tutkimus toteutui puolistrukturoitujen teemahaastattelujen kautta, ja tutkimusaineistoon sisältyivät haastatteluaineiston ohella myös erilaiset toimeksiantajalta saadut dokumentit. Keskeisimpiä teemoja tutkimuksessa olivat mm. ajankäyttö, työmäärä ja ympäristöystävällisyys.
Tutkimuksen tärkeimpinä tuloksina voisi mainita sähköisen ostolaskutuksen vaikutukset laskujen käsittelyyn ja tätä kautta myös työn määrään ja tehokkuuteen. Lisäksi avainasemassa onnistumista mitattaessa oli toimivuuden ja tehokkuuden ohella työntekijöiden tyytyväisyys uuteen käytäntöön. Tärkeimpiin tuloksiin sisältyi myös työhön kuluva aika, jota automaattisilla toiminnoilla pyritään jatkuvasti vähentämään.
Tulosten kautta saadun konkreettisen tiedon pohjalta toimeksiantajayrityksen on helpompi puuttua mahdollisiin epäkohtiin, mutta myös nähdä, missä on onnistuttu. Yleisesti ottaen sähköiseen ostolaskutukseen siirtyminen koettiin positiivisena muutoksena Yritys X:ssä, ja pitkällä tähtäimellä sähköisen ostolaskutuksen mukanaan tuomat hyödyt tulevat olemaan entistä huomattavampia.