Rumpalin trioli-improvisointikonsepti ja sen opettaminen
Leppänen, Hannu (2014)
Leppänen, Hannu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311555
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytteessä esitellään kirjoittajan kehittämä improvisaatiokonsepti rumpusetille. Konseptin ideana on tuottaa yksinkertaisten ”rakennuspalikoiden” avulla monipuolista improvisointitekstuuria. Opinnäytteen loppupuolella tutustutaan myös ”know what you're playing” -metodiin fraasien musiikillisen sisällön parantamiseksi.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena osana kirjoittaja on opettanut improvisointikonseptia ilman nuottimateriaalia seitsemälle oppilaalleen Jyväskylän Ammattikorkeakoulussa syksyn 2013 ja kevään 2014 aikana. Opetuksesta tehtiin laadullinen tutkimus haastattelemalla opiskelijoita sähköpostitse maaliskuussa 2014.
Haastattelun perusteella kävi ilmi, että opiskelijoiden mielestä konsepti on helpposelkoinen. He myös muistivat konseptin osaset kohtuullisen hyvin ilman nuottimateriaaleja. Sen lisäksi, että osa opiskelijoista olisi kaivannut lisää yksinkertaisempia rakennuspalikoita, kritiikkiä kohdistui myös taukojen - niiden käyttötapojen ja merkityksen – opettamiseen. Kaksi opiskelijaa seitsemästä olisi myös kaivannut nuotteja harjoittelunsa tueksi.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena osana kirjoittaja on opettanut improvisointikonseptia ilman nuottimateriaalia seitsemälle oppilaalleen Jyväskylän Ammattikorkeakoulussa syksyn 2013 ja kevään 2014 aikana. Opetuksesta tehtiin laadullinen tutkimus haastattelemalla opiskelijoita sähköpostitse maaliskuussa 2014.
Haastattelun perusteella kävi ilmi, että opiskelijoiden mielestä konsepti on helpposelkoinen. He myös muistivat konseptin osaset kohtuullisen hyvin ilman nuottimateriaaleja. Sen lisäksi, että osa opiskelijoista olisi kaivannut lisää yksinkertaisempia rakennuspalikoita, kritiikkiä kohdistui myös taukojen - niiden käyttötapojen ja merkityksen – opettamiseen. Kaksi opiskelijaa seitsemästä olisi myös kaivannut nuotteja harjoittelunsa tueksi.