VENÄLÄINEN SOSIAALINEN MEDIA : Miten sosiaalinen media on vaikuttanut kuluttajan päätöksiin?
Nironen, Gabriela (2014)
Nironen, Gabriela
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311545
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutki venäläisen sosiaalisen median vaikutusta matkailuun. Tuloksia voi-daan käyttää venäläisille kohdistetussa sähköisessä markkinoinnissa, myynnin työkalu-na ja asiakaspalvelussa.
Työn tavoite on saada oikeaa tietoa siitä, mitä kanavia kuluttajat käyttävät venäläisessä sosiaalisessa mediassa sekä ymmärtää heidän näkökulmaan matkailun asiakaspalvelua. Toinen tärkeä tavoite on saada tietoa, miten sosiaalinen media on vaikuttanut Venäjän matkailuun ja tulevaisuuden näkymiin.
Venäläisille internet on tärkeä työkalu matkojen ostamisessa. He tutkivat eri sivuja en-nen ostospäätöstä, vertailevat hintoja ja etsivät muiden matkailijoiden palautteita tai suosituksia. Kokeneet matkailijat ostavat netin kautta lentolippuja, varaavat majoituk-sen tai vuokraavat auton tai veneen. Kokeneella matkailijalla on jonkin verran hintojen tuntemusta. Jos löytyy hyvä tarjous, hänkin voisi ostaa valmismatkan matkatoimiston kautta. Kokemattomat ja iäkkäät matkailijat ostavat palveluja matkatoimistosta, sillä he haluavat saada hyvää ja henkilökohtaista asiakaspalvelua. Heidän mielestään osaava myyjä kuten matkatoimistovirkailija ymmärtää heidän tarpeensa ja suosittelee parhaat tarjoukset.
Työn tavoite on saada oikeaa tietoa siitä, mitä kanavia kuluttajat käyttävät venäläisessä sosiaalisessa mediassa sekä ymmärtää heidän näkökulmaan matkailun asiakaspalvelua. Toinen tärkeä tavoite on saada tietoa, miten sosiaalinen media on vaikuttanut Venäjän matkailuun ja tulevaisuuden näkymiin.
Venäläisille internet on tärkeä työkalu matkojen ostamisessa. He tutkivat eri sivuja en-nen ostospäätöstä, vertailevat hintoja ja etsivät muiden matkailijoiden palautteita tai suosituksia. Kokeneet matkailijat ostavat netin kautta lentolippuja, varaavat majoituk-sen tai vuokraavat auton tai veneen. Kokeneella matkailijalla on jonkin verran hintojen tuntemusta. Jos löytyy hyvä tarjous, hänkin voisi ostaa valmismatkan matkatoimiston kautta. Kokemattomat ja iäkkäät matkailijat ostavat palveluja matkatoimistosta, sillä he haluavat saada hyvää ja henkilökohtaista asiakaspalvelua. Heidän mielestään osaava myyjä kuten matkatoimistovirkailija ymmärtää heidän tarpeensa ja suosittelee parhaat tarjoukset.