Oivahymyn toteutuminen ravintolassa : case Blanko & Tintå
Ketola, Henna (2014)
Ketola, Henna
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211308
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee Suomen kaikkiin elintarvikealanyrityksiin hiljattain saapunutta elintarviketurvallisuutta valvovaa järjestelmää Oivaa ja sen toteutumista ravintoloissa. Elintarvikevalvojat tekevät tarkastuksia ravintoloihin yhtenäisten arviointiohjeiden perusteella ja nämä tarkastustulokset tulevat kaikkien nähtäville.
Tavoitteena oli asiakaskyselyn avulla selvittää kuluttajien käsityksiä Oivasta, sekä tutkia onko Oivalla vaikutusta asiakkaiden mielipiteisiin ja asenteisiin ravintolan valinnassa.
Opinnäytetyön tuloksena kehittelin kyselyn vastauksien perusteella ehdotuksia kahdelle Turkulaiselle sisarravintolalle Blankolle ja Tintålle, kuinka siellä voitaisiin hyödyntää Oivaa tulevaisuudessa.
Oiva-järjestelmä ei ole vielä kovinkaan tuttu kuluttajille. He luottavat ravintolaa valitessaan ennemmin omiin tai muiden kokemuksiin, kuin tarkastustuloksiin. Tästä huolimatta, huonoimman mahdollisen arvioin tarkastuksesta saaneeseen ravintolaan kieltäydyttäisiin menemättä lähes ehdoitta.
Ehdotuksena ravintoloille olisi hyödyntää Oivaa markkinointiviestinnässä ja saavuttaa sekä ylläpitää korkea elintarvikehygienia laatujohtamisen avulla.
Tavoitteena oli asiakaskyselyn avulla selvittää kuluttajien käsityksiä Oivasta, sekä tutkia onko Oivalla vaikutusta asiakkaiden mielipiteisiin ja asenteisiin ravintolan valinnassa.
Opinnäytetyön tuloksena kehittelin kyselyn vastauksien perusteella ehdotuksia kahdelle Turkulaiselle sisarravintolalle Blankolle ja Tintålle, kuinka siellä voitaisiin hyödyntää Oivaa tulevaisuudessa.
Oiva-järjestelmä ei ole vielä kovinkaan tuttu kuluttajille. He luottavat ravintolaa valitessaan ennemmin omiin tai muiden kokemuksiin, kuin tarkastustuloksiin. Tästä huolimatta, huonoimman mahdollisen arvioin tarkastuksesta saaneeseen ravintolaan kieltäydyttäisiin menemättä lähes ehdoitta.
Ehdotuksena ravintoloille olisi hyödyntää Oivaa markkinointiviestinnässä ja saavuttaa sekä ylläpitää korkea elintarvikehygienia laatujohtamisen avulla.