Liukastumisvaroituspalvelun kehittäminen
Bezemer, Petri (2014)
Bezemer, Petri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211297
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja SVA-Konsultointi oli aloittamassa toisen yrityksen kanssa yhteistyön, jossa kaupungeille ja kunnille suunnattu liukkaan kelin tekstiviestivaroituspalvelu muuttuisi näiden yritysten yhteiseksi tuotteeksi. Toimeksiantaja suunnitteli, että yrityksen verkkosivut voitaisiin uusia samalla, kun tutkitaan uuden yhteistyökumppanin tuomia mahdollisuuksia, jotta ne saataisiin muutettua uuteen tilanteeseen sopivaksi. Sivuille kaivattiin myös automaattista varoitusten päivitysjärjestelmää, joka osaisi lukea varoitukset sähköpostista tai tekstiviestistä. Verkkosivu siirrettiin sisällönhallintajärjestelmän alaisuuteen ja muutettiin responsiiviseksi. Selvitys uudistuneen palvelun mahdollisuuksista tehtiin ensisijaisesti haastattelemalla toimeksiantajan ja yhteistyökumppanin avainhenkilöitä.
Haastattelujen pohjalta selvisi, että yhteistyökumppani tuo mukanaan resursseja markkinointiin ja pystyy myymään palvelua hyödyntäen omia kontaktejaan. Palvelun iäkkäämmästä kohderyhmästä johtuen sosiaalisen median hyödyntäminen varoitus- ja markkinointimielessä olisi rajallista. Ehkä tärkein yhteistyökumppanin tuoma lisä palveluun on sen kyky toimia varoittajana, joka alkuperäisessä palvelussa piti löytää asiakkaan kunnallistekniikasta. Verkkosivun sisällönhallintajärjestelmäksi valittiin Concrete5 helppokäyttöisyytensä vuoksi, ja responsiivisuus toteutettiin Bootstrap-kehyksellä.
Palvelu voisi lisätä läsnäoloaan verkossa ottamalla osaa sosiaaliseen mediaan, mikäli resurssit riittävät vakituisten päivitysten tekemiseen. Samanlaisia päivityksiä voisi tehdä verkkosivuille blogi-tyyppisesti. Tämä toivottavasti lisäisi tietoisuutta palvelusta ja voisi saada kunnan sisäiset vaikuttajat kiinnostuneiksi palvelusta, jolloin he ottaisivat omatoimisesti yhteyttä palvelun tarjoajaan. Yhteistyökumppani voisi tarjota palvelua muiden infrapalveluiden kanssa ja markkinoida liukastumisvaroituspalvelun niiden yhteydessä. Verkkosivua voisi kehittää ottamalla sen sisällön uudelleenkirjoitettavaksi hakukoneoptimointimielessä, jolloin voitaisiin pitää hyvä asema hakukoneiden tuloksissa, vaikka kilpailijoita tulisikin enemmän.
Haastattelujen pohjalta selvisi, että yhteistyökumppani tuo mukanaan resursseja markkinointiin ja pystyy myymään palvelua hyödyntäen omia kontaktejaan. Palvelun iäkkäämmästä kohderyhmästä johtuen sosiaalisen median hyödyntäminen varoitus- ja markkinointimielessä olisi rajallista. Ehkä tärkein yhteistyökumppanin tuoma lisä palveluun on sen kyky toimia varoittajana, joka alkuperäisessä palvelussa piti löytää asiakkaan kunnallistekniikasta. Verkkosivun sisällönhallintajärjestelmäksi valittiin Concrete5 helppokäyttöisyytensä vuoksi, ja responsiivisuus toteutettiin Bootstrap-kehyksellä.
Palvelu voisi lisätä läsnäoloaan verkossa ottamalla osaa sosiaaliseen mediaan, mikäli resurssit riittävät vakituisten päivitysten tekemiseen. Samanlaisia päivityksiä voisi tehdä verkkosivuille blogi-tyyppisesti. Tämä toivottavasti lisäisi tietoisuutta palvelusta ja voisi saada kunnan sisäiset vaikuttajat kiinnostuneiksi palvelusta, jolloin he ottaisivat omatoimisesti yhteyttä palvelun tarjoajaan. Yhteistyökumppani voisi tarjota palvelua muiden infrapalveluiden kanssa ja markkinoida liukastumisvaroituspalvelun niiden yhteydessä. Verkkosivua voisi kehittää ottamalla sen sisällön uudelleenkirjoitettavaksi hakukoneoptimointimielessä, jolloin voitaisiin pitää hyvä asema hakukoneiden tuloksissa, vaikka kilpailijoita tulisikin enemmän.