Yhteisöllinen perehdyttäminen : Työhyvinvointia ja yhteisöllisyyttä nuorisoalan työyhteisöihin
Hunnakko, Terhi (2014)
Hunnakko, Terhi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810700
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan perehdyttämistä yhteisöllisenä prosessina ja sen merkitystä työyhteisön yhteisöllisyyteen ja työhyvinvointiin. Työn tavoitteena on antaa esimiehille välineitä ja uusi toimintatapa perehdyttämisen kehittämiseen. Opinnäytetyö on laadullisin menetelmin toteutettu tutkimus, jossa on kartoitettu keskisuurten kaupunkien nuorisotyössä olevia perehdyttämiskäytäntöjä Webropol-kyselyllä sekä selvitetty nuorisotyöntekijöiden tarpeita ja odotuksia perehdyttämiselle osallistavilla ja yhteisöllisillä menetelmillä. Tutkimukseen osallistuneiden nuorisotyöntekijöiden kanssa on työstetty nuorisotyön yhteisöllinen perehdyttämismalli, joka esitellään tutkimuksessa.
Perehdyttäminen on tärkeää kaikilla aloilla. Nuorten parissa tehtävässä työssä sen merkitys korostuu, kun työn kohderyhmänä ovat pääsääntöisesti alaikäiset, joista työntekijät ovat vastuussa. Nuorisotyöntekijät ovat usein nuorille ensimmäisiä kosketuksia työelämään kodin ja koulun ulkopuolella. Nuorisotyöntekijät antavat omalla toiminnallaan esimerkkiä työelämästä, jolloin on tärkeää, että nuorisotyöntekijät toimivat työssään vastuuntuntoisesti ja johdonmukaisesti. Työn laatu ja selkeys kärsivät, jos työn-tekijöitä ei ole perehdytetty kunnolla. Tämä heijastuu toimintoihin, asiakkaisiin ja sidosryhmiin, joten työntekijöiden puutteellisella perehdyttämisellä on vaikutus suureen määrään ihmisiä. Myös organisaation julkisuuskuva kärsii, jos perehdyttämiseen ei panosteta.
Nuorisotyöntekijät ovat kohtaamisen ja ihmisten kanssa työskentelyn ammattilaisia, joten yhteisöllistä osaamista ei saa unohtaa, kun puhutaan nuorisoalan työyhteisöistä. Opinnäytetyön tuloksia ja perehdyttämismallia voidaan hyödyntää sekä kunnallisessa että muussa nuoriso- ja järjestötyössä. Näiden lisäksi opinnäytetyö vastaa osaltaan yleiseen työelämän haasteeseen, miten lisätä työhyvinvointia ja yhteisöllisyyttä työyhteisöihin.
Opinnäytetyössä tarkastellaan johtamisen uusia suuntauksia, mm. valmentavaa ja eettistä johtamista perehdyttämisen tukena. Perehdyttämisen laajentuminen yksittäisestä työtehtävästä laajemman ymmärryksen saamiseen vaatii uudenlaista johtamistapaa, jotta perehdyttämiselle asetetut tavoitteet saavutetaan. Yhteisöjen johtaminen ja yhteisöllisyyden mahdollistaminen ovat esimiehen vastuulla.
Opinnäytetyön tilaajana on Seinäjoen kaupungin nuorisopalvelut.
Perehdyttäminen on tärkeää kaikilla aloilla. Nuorten parissa tehtävässä työssä sen merkitys korostuu, kun työn kohderyhmänä ovat pääsääntöisesti alaikäiset, joista työntekijät ovat vastuussa. Nuorisotyöntekijät ovat usein nuorille ensimmäisiä kosketuksia työelämään kodin ja koulun ulkopuolella. Nuorisotyöntekijät antavat omalla toiminnallaan esimerkkiä työelämästä, jolloin on tärkeää, että nuorisotyöntekijät toimivat työssään vastuuntuntoisesti ja johdonmukaisesti. Työn laatu ja selkeys kärsivät, jos työn-tekijöitä ei ole perehdytetty kunnolla. Tämä heijastuu toimintoihin, asiakkaisiin ja sidosryhmiin, joten työntekijöiden puutteellisella perehdyttämisellä on vaikutus suureen määrään ihmisiä. Myös organisaation julkisuuskuva kärsii, jos perehdyttämiseen ei panosteta.
Nuorisotyöntekijät ovat kohtaamisen ja ihmisten kanssa työskentelyn ammattilaisia, joten yhteisöllistä osaamista ei saa unohtaa, kun puhutaan nuorisoalan työyhteisöistä. Opinnäytetyön tuloksia ja perehdyttämismallia voidaan hyödyntää sekä kunnallisessa että muussa nuoriso- ja järjestötyössä. Näiden lisäksi opinnäytetyö vastaa osaltaan yleiseen työelämän haasteeseen, miten lisätä työhyvinvointia ja yhteisöllisyyttä työyhteisöihin.
Opinnäytetyössä tarkastellaan johtamisen uusia suuntauksia, mm. valmentavaa ja eettistä johtamista perehdyttämisen tukena. Perehdyttämisen laajentuminen yksittäisestä työtehtävästä laajemman ymmärryksen saamiseen vaatii uudenlaista johtamistapaa, jotta perehdyttämiselle asetetut tavoitteet saavutetaan. Yhteisöjen johtaminen ja yhteisöllisyyden mahdollistaminen ovat esimiehen vastuulla.
Opinnäytetyön tilaajana on Seinäjoen kaupungin nuorisopalvelut.