ECM Market review : Is there space for M-Files in the Swedish ECM market?
Jääskeläinen, Juho (2014)
Jääskeläinen, Juho
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269934
Tiivistelmä
Tämän päivän yrityksissä ja erilaisissa organisaatioissa käsitellään valtavia määriä tietoa. Informaation hallinnasta onkin tullut yksi yritysten keskeisistä menestystekijöistä ja kehityskohteista. Opinnäytetyö on tehty M-Files Oy:lle, joka on yksi suurimmista ECM-yrityksistä Suomessa. M-Files hakee kasvua maan rajojen ulkopuolelta. Ruotsin ECM-markkinat ovat erittäin houkutteleva kohdemaa M-Filesille. Houkuttelevuus johtuu Ruotsin markkinoiden koosta, kasvupotentiaalista, maantieteellisestä sijainnista, samankaltaisesta kulttuurista ja kielestä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millaisilla markkinoilla ja millä edellytyksillä M-Files voisi toimia Ruotsissa. Tässä työssä tutkitaan markkinoiden koostumusta, asiakkaita, kilpailua ja paikallisia trendejä.
Tutkimuksessa käytetty menetelmä on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto koostuu ensi- ja toissijaisista lähteistä. Ensisijainen materiaali kerättiin haastatteluilla ja toissijainen materiaali on kerätty internetistä, teollisuusraporteista, vuosikertomuksista ja kirjoista. Tutkimuksessa haastateltiin setsämää ECM-asiantuntijaa.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat uutta tietoa Ruotsin ECM-markkinoista ja sen kilpailutilanteesta. Näiden tietojen perusteella M-Files voi tehdä parempia strategisia päätöksiä Ruotsin markkinoiden kannalta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että M-Filesin tulisi tulevaisuudessa keskittyä enemmän Ruotsin ECM-markkinoihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millaisilla markkinoilla ja millä edellytyksillä M-Files voisi toimia Ruotsissa. Tässä työssä tutkitaan markkinoiden koostumusta, asiakkaita, kilpailua ja paikallisia trendejä.
Tutkimuksessa käytetty menetelmä on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto koostuu ensi- ja toissijaisista lähteistä. Ensisijainen materiaali kerättiin haastatteluilla ja toissijainen materiaali on kerätty internetistä, teollisuusraporteista, vuosikertomuksista ja kirjoista. Tutkimuksessa haastateltiin setsämää ECM-asiantuntijaa.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat uutta tietoa Ruotsin ECM-markkinoista ja sen kilpailutilanteesta. Näiden tietojen perusteella M-Files voi tehdä parempia strategisia päätöksiä Ruotsin markkinoiden kannalta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että M-Filesin tulisi tulevaisuudessa keskittyä enemmän Ruotsin ECM-markkinoihin.