Arvojen toteutuminen sisäisessä viestinnässä : case If Vahinkovakuutusyhtiö Oy
Anttikoski, Anna-Maija (2014)
Anttikoski, Anna-Maija
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229388
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:n sisäinen viestintä toimii. Opinnäytetyö selvitti miten arvot ovat jalkautuneet Ifin sisäiseen viestintään. Työ painottuu esimiestyöhön, koska esimiehillä on tärkeä rooli sisäisen viestinnän kanavana ja arvojen jalkauttajana. Arvojen toimeenpaneminen on rajattu päivittäisviestintään.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli arvoja ja sisäistä viestintää. Arvojen osuudessa käsiteltiin arvojen määrittelyä, arvoja osana yrityskulttuuria ja strategiaa sekä arvojohtamista. Sisäisen viestinnän osuus käsitteli sisäisen viestinnän määrittelyä, tehtäviä ja kanavia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna, jossa haastateltiin kohdeyrityksen 12:ta esimiestä. Tutkimus eteni tavoitteiden mukaisesti ja tutkimusongelmiin saatiin vastaukset. Tutkimuksesta selvisi, miten sisäinen viestintä toimii ja miten arvot toteutuvat päivittäisessä toiminnassa. Tutkimustulosten perusteella tehtiin kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli arvoja ja sisäistä viestintää. Arvojen osuudessa käsiteltiin arvojen määrittelyä, arvoja osana yrityskulttuuria ja strategiaa sekä arvojohtamista. Sisäisen viestinnän osuus käsitteli sisäisen viestinnän määrittelyä, tehtäviä ja kanavia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna, jossa haastateltiin kohdeyrityksen 12:ta esimiestä. Tutkimus eteni tavoitteiden mukaisesti ja tutkimusongelmiin saatiin vastaukset. Tutkimuksesta selvisi, miten sisäinen viestintä toimii ja miten arvot toteutuvat päivittäisessä toiminnassa. Tutkimustulosten perusteella tehtiin kehitysehdotuksia.