Visuaalinen kerronta pelissä : Case: Johnny Graves
Sarakontu, Minna (2014)
Sarakontu, Minna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219094
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia videopelien visuaalisen kerronnan osa-alueita, kuten käyttöliittymiä ja grafiikkaa, ja soveltaa opittua Johnny Graves -peliprojektissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2014 aikana. Teoriataustan lähdemateriaalina käytettiin omaa pohjatietoa, kirjallisuutta ja useita verkkoartikkeleita. Empiriaosuutta varten haastateltiin aiheesta kahta asiantuntijaa, analysoitiin kolmea modernia peliä ja suoritettiin käytettävyystestaamista Johnny Gravesin viimeisimmällä toimivalla demoversiolla.
Opinnäytetyöprojektin tuloksena syntyi tutkimus, joka selvittää pelien visuaalisen kerronnan osa-alueita ja merkitystä pelikokemukselle ja pohtii teorian, haastattelujen, analysoinnin ja käytettävyystestaamisen avulla, miten Johnny Gravesin visuaalista ilmettä voidaan parantaa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, mitä kaikkea pelien visuaalinen kerronta käsittää ja millaisia erilaisia visuaalisia ratkaisuja nykypeleissä on. Käytettävyystestaaminen paljasti Johnny Gravesin demon puutteet, kuten turhan hämärän värimaailman ja epäselvät visuaaliset vihjeet. Työn tulokset ovat merkittäviä Johnny Graves -projektille ja niitä tullaan hyödyntämään pelin visuaalisen kerronnan kehityksessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2014 aikana. Teoriataustan lähdemateriaalina käytettiin omaa pohjatietoa, kirjallisuutta ja useita verkkoartikkeleita. Empiriaosuutta varten haastateltiin aiheesta kahta asiantuntijaa, analysoitiin kolmea modernia peliä ja suoritettiin käytettävyystestaamista Johnny Gravesin viimeisimmällä toimivalla demoversiolla.
Opinnäytetyöprojektin tuloksena syntyi tutkimus, joka selvittää pelien visuaalisen kerronnan osa-alueita ja merkitystä pelikokemukselle ja pohtii teorian, haastattelujen, analysoinnin ja käytettävyystestaamisen avulla, miten Johnny Gravesin visuaalista ilmettä voidaan parantaa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, mitä kaikkea pelien visuaalinen kerronta käsittää ja millaisia erilaisia visuaalisia ratkaisuja nykypeleissä on. Käytettävyystestaaminen paljasti Johnny Gravesin demon puutteet, kuten turhan hämärän värimaailman ja epäselvät visuaaliset vihjeet. Työn tulokset ovat merkittäviä Johnny Graves -projektille ja niitä tullaan hyödyntämään pelin visuaalisen kerronnan kehityksessä.