Interroll A/S:n huoltotoiminnon kotiuttaminen
Karppinen, Jaana (2014)
Karppinen, Jaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208905
Tiivistelmä
Insinöörityössä selvitetään tällä hetkellä kohdeyrityksessä ulkoisen palveluntarjoajan toimesta hoidetun rumpumoottoreiden huoltotoiminnan takaisin omaan haltuun ottamisen kannattavuutta. Lähtökohtaisesti oli jo selvillä, että päämiehen asettamaa euromääräistä liikevaihtotavoitetta ei pystytä saavuttamaan pelkän huoltotoiminnan avulla, joten työssä tutkittiin muita mahdollisia huollon yhteyteen liitettäviä toimintoja ja palveluja, jotka eivät välttämättä kasvata liikevaihtoa suoraan, vaan välillisesti parantuneen asiakastyytyväisyyden kautta.
Työ toteutettiin haastattelemalla yrityksen entisiä työntekijöitä, jotka tunsivat tilanteen ennen huoltotoiminnon ulkoistamista sekä sen jälkeen. Tämän lisäksi haastateltiin yrityksen omassa huollossa Tanskassa ja Ruotsissa toimivia henkilöitä, jotka perehdyttivät tarkemmin huollon toimintaan sekä siellä tarvittaviin työkaluihin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin myös asiakkaille tehtyjä mielipidekyselyjä, joilla kartoitettiin asiakkaiden halukkuutta ostaa huolto suoraan toimittajalta. Toimintaympäristön sekä ulkoistetun toiminnon etuja ja haittoja selvitettiin SWOT-analyysillä. Teoriaosuudessa käsitellään ulkoistamista kirjallisuuden ja nettilähteiden avulla.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että huoltotoiminta kannattaa integroida yrityksen omaan arvoketjuun tukitoiminnoksi, vaikka liikevaihtoa ei saada kasvatettua asetettuun tavoitteeseen asti. Toiminnon omassa hallussa olo antaa kuitenkin muita etuja ja poistaa päällekkäisiä toimintoja, joita Lean-ideologiaa kannattavassa talossa ei saisi olla. Lisäksi omissa tiloissa tapahtuva huolto nopeuttaa huoltoprosessia olennaisesti.
Työ toteutettiin haastattelemalla yrityksen entisiä työntekijöitä, jotka tunsivat tilanteen ennen huoltotoiminnon ulkoistamista sekä sen jälkeen. Tämän lisäksi haastateltiin yrityksen omassa huollossa Tanskassa ja Ruotsissa toimivia henkilöitä, jotka perehdyttivät tarkemmin huollon toimintaan sekä siellä tarvittaviin työkaluihin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin myös asiakkaille tehtyjä mielipidekyselyjä, joilla kartoitettiin asiakkaiden halukkuutta ostaa huolto suoraan toimittajalta. Toimintaympäristön sekä ulkoistetun toiminnon etuja ja haittoja selvitettiin SWOT-analyysillä. Teoriaosuudessa käsitellään ulkoistamista kirjallisuuden ja nettilähteiden avulla.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että huoltotoiminta kannattaa integroida yrityksen omaan arvoketjuun tukitoiminnoksi, vaikka liikevaihtoa ei saada kasvatettua asetettuun tavoitteeseen asti. Toiminnon omassa hallussa olo antaa kuitenkin muita etuja ja poistaa päällekkäisiä toimintoja, joita Lean-ideologiaa kannattavassa talossa ei saisi olla. Lisäksi omissa tiloissa tapahtuva huolto nopeuttaa huoltoprosessia olennaisesti.