Kunnossapidon alihankintaverkoston kehittäminen : Case: Oy Botnia Mill Service Ab
Halttunen, Tuomas (2014)
Halttunen, Tuomas
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208834
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Oy Botnia Mill Service Ab, joka tarjoaa teollisuuden kunnossapitopalveluita. Työn aiheena oli kehittää BMS:n kunnossapidon alihankintaverkostoa. Tähän kehitettiin ratkaisuja, joilla toimittajia voidaan valita, ylläpitää ja segmentoida sekä auditoida.
Yritykset käyttävät useita toimittajia ja alihankintaa, joita pitäisi hallita joillakin tavoilla. Kaikki lähtee hankintaprosessista, joka sisältää monia eri vaiheita. Toimittajien täytyy täyttää erilaisia vaatimuksia ja näiden mukaan parhaat toimijat valitaan. BMS:n toimittajavalinnat ovat nojautuneet aikaisempiin kokemuksiin eikä selkeää toimintamallia ole ollut. Opinnäytetyöllä haettiin ratkaisua tästä johtuneisiin ongelmiin.
Työ aloitettiin kirjoittamalla teoriaosa ja samanaikaisesti kerättiin aineistoa konkreettiseen osuuteen. Teoriaosuuden rajaus aiheutti ongelmia, johtuen teorian runsauden määrästä. Paljon konkreettista aineistoa jouduttiin keräämään haastattelujen kautta, joita suoritettiin puhelimitse, sähköpostitse ja yritysvierailuina.
Lopputuloksena saatiin toimintamalli, jonka avulla BMS voi valita, hallita ja segmentoida sekä auditoida toimittajia.
Yritykset käyttävät useita toimittajia ja alihankintaa, joita pitäisi hallita joillakin tavoilla. Kaikki lähtee hankintaprosessista, joka sisältää monia eri vaiheita. Toimittajien täytyy täyttää erilaisia vaatimuksia ja näiden mukaan parhaat toimijat valitaan. BMS:n toimittajavalinnat ovat nojautuneet aikaisempiin kokemuksiin eikä selkeää toimintamallia ole ollut. Opinnäytetyöllä haettiin ratkaisua tästä johtuneisiin ongelmiin.
Työ aloitettiin kirjoittamalla teoriaosa ja samanaikaisesti kerättiin aineistoa konkreettiseen osuuteen. Teoriaosuuden rajaus aiheutti ongelmia, johtuen teorian runsauden määrästä. Paljon konkreettista aineistoa jouduttiin keräämään haastattelujen kautta, joita suoritettiin puhelimitse, sähköpostitse ja yritysvierailuina.
Lopputuloksena saatiin toimintamalli, jonka avulla BMS voi valita, hallita ja segmentoida sekä auditoida toimittajia.