Koulun ja kouluterveydenhuollon merkitys yläkoululaisten alkoholin käytön ennaltaehkäisyssä : - kysely yläkouluikäisille nuorille
Isik, Sonja; Ahoviita, Laura; Simola, Marjukka (2014)
Isik, Sonja
Ahoviita, Laura
Simola, Marjukka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208708
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yläkouluikäisten nuorten kokemuksia koulun sekä koulun terveystiedon opetuksen tarjoamasta alkoholineuvonnasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös tutkia yläkouluikäisten kokemuksia kouluterveydenhoitajan toteuttamasta alkoholineuvonnasta ja kartoittaa sen mahdollisia kehittämistarpeita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää koulun terveystiedon opetuksen sekä kouluterveydenhoitajan tarjoaman alkoholineuvonnan toteuttamista yläkouluikäisille nuorille. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös saada esille koulun mahdollisia kehittämistarpeita nuorten alkoholineuvonnan monipuolisemman toteuttamisen mahdollistamiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Opinnäytetyön kysely toteutettiin helmikuussa 2014 erään Pirkanmaalaisen koulun 7.–9.-luokkien oppilaille. Kyselyyn osallistui kaikkiaan 42 oppilasta. Aineisto analysoitiin ti-lastollisen SPSS -menetelmän avulla.
Enemmistö vastaajista suhtautui terveystiedon tuntien alkoholiin liittyvään opetukseen myönteisesti. Myös alkoholiasioiden käsittely terveystiedon tunneilla koettiin monipuoliseksi. Vastauksissa koulun tarjoaman alkoholiopetuksen kehittämistarpeeksi nousi teemapäivien järjestäminen.
Kouluterveydenhoitajan toteuttama alkoholineuvonta miellettiin vastausten perusteella pääasiassa erittäin myönteiseksi ja sisällöllisesti nuorten odotuksia vastaavaksi. Osa nuorista puolestaan koki kouluterveydenhoitajan vastaanottotilanteessa kuulluksi tulemisen kielteiseksi alkoholiasioissa. Terveydenhoitajalta toivottiin luottamuksellista, monipuolista, kannustavaa ja avointa keskustelua alkoholiasioista. Nuoret toivoivat kouluterveydenhoitajan toteuttaman alkoholineuvonnan antavan heille lisää tietoa alkoholin haitoista sekä käyttöön liittyvistä riskeistä ja vaikutuksista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yläkouluikäisten nuorten kokemuksia koulun sekä koulun terveystiedon opetuksen tarjoamasta alkoholineuvonnasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös tutkia yläkouluikäisten kokemuksia kouluterveydenhoitajan toteuttamasta alkoholineuvonnasta ja kartoittaa sen mahdollisia kehittämistarpeita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää koulun terveystiedon opetuksen sekä kouluterveydenhoitajan tarjoaman alkoholineuvonnan toteuttamista yläkouluikäisille nuorille. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös saada esille koulun mahdollisia kehittämistarpeita nuorten alkoholineuvonnan monipuolisemman toteuttamisen mahdollistamiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Opinnäytetyön kysely toteutettiin helmikuussa 2014 erään Pirkanmaalaisen koulun 7.–9.-luokkien oppilaille. Kyselyyn osallistui kaikkiaan 42 oppilasta. Aineisto analysoitiin ti-lastollisen SPSS -menetelmän avulla.
Enemmistö vastaajista suhtautui terveystiedon tuntien alkoholiin liittyvään opetukseen myönteisesti. Myös alkoholiasioiden käsittely terveystiedon tunneilla koettiin monipuoliseksi. Vastauksissa koulun tarjoaman alkoholiopetuksen kehittämistarpeeksi nousi teemapäivien järjestäminen.
Kouluterveydenhoitajan toteuttama alkoholineuvonta miellettiin vastausten perusteella pääasiassa erittäin myönteiseksi ja sisällöllisesti nuorten odotuksia vastaavaksi. Osa nuorista puolestaan koki kouluterveydenhoitajan vastaanottotilanteessa kuulluksi tulemisen kielteiseksi alkoholiasioissa. Terveydenhoitajalta toivottiin luottamuksellista, monipuolista, kannustavaa ja avointa keskustelua alkoholiasioista. Nuoret toivoivat kouluterveydenhoitajan toteuttaman alkoholineuvonnan antavan heille lisää tietoa alkoholin haitoista sekä käyttöön liittyvistä riskeistä ja vaikutuksista.